Berlingske Business

David Bowie et skidt papir

David Bowie et skidt papir - 1
Foto: Scanpix

Kreditvurderingsinstituttet Moody's har nedgraderet sangeren David Bowies obligationer til niveauet lige over junk.

NEW YORK

Mesteren i selviscenesættelse og musikalsk nytænkning, David Bowie, var også først, da han i 1997 høstede 55 mio. dollar - ca. 341 mio. kroner - ind på at udstede obligationer med sikkerhed i sine egne fremtidige royalties.

Værdipapirerne fik en løbetid på ti år og ville give 7,9 pct. i rente. De nøjeregnende kreditanalytikere hos Moody's syntes dengang, at musikobligationer godt kunne gå hen og blive en givtig sag og udstyrede Bowies emission med midtvejsvurderingen A3. Et rimeligt godt papir, altså.

Nu har Moody's kigget musikbranchen i noderne og har nedgraderet de såkaldte Bowie-bonds til Baa3 - niveauet lige over junk bonds.

Det skyldes de dårlige udsigter for musikbranchen generelt med et lavere salg og ikke mindst det store problem med ulovlig kopiering over internettet. Det hjælper heller ikke, at EMI, som leverede kreditten bag Bowies papirer, for nylig fik sin egen kreditvurdering nedgraderet.

Bowies opfindsomhed gav ellers anledning til lidt af en miniboom i musikobligationer. For eksempel har soulkongen James Brown - ophavsmand til hits som »Sex Machine« - hentet millioner ind på modellen, og det samme har f.eks. sangskrivere som holdet bag »Motown Bonds« - Edward og Brian Holland samt Lamont Dozier - der bl.a. har fornøjet samtiden med hits såsom The Supremes' »Stop in the Name of Love«.

Men musikobligationer indfriede aldrig rigtig de store forventninger. Heavy metal gruppen Iron Maiden var nogle af de sidste, da gruppen i 1999 udsendte for 30 mio. dollar - ca. 186 mio. kroner - obligationer på ryggen af larmende successer som »Axe Attack« og »Bring your Daughter to the Slaughter«.

Men rygter om, at koryfæer som Robbie Williams og den behandskede Michael Jackson ville lave lignende pengehandeler, blev aldrig indfriet, og efter at alle problemerne med piratkopiering er dukket op, er der ringe udsigt til en relancering af ideen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen