Berlingske Business
17:29Renterne kom op igen efter en tur i lavningen

Datatelefoni kan true teleselskaber

Datatelefoni kan true   teleselskaber - 1
»Nettet fungerer fornuftigt, og markedet er ved at acceptere, at man kan sende tale gennem datanettet,« mener Rasmus Helmich. <br>Foto: Jan Jørgensen

Ud med telefonstikket, i med computerstikket - og så ringer vi. Billigt eller helt gratis. 90 procent af teletrafikken vil flytte over på datanettet på ti år, og det vil ramme teleselskaberne meget hårdt.

»På ti år vil 90 procent af al fastnettelefoni være flyttet over til datanettene. Det vil gå hurtigere, end teleselskaberne tror. Markedet er der, kvaliteten er der. Nu mangler kun brugervenligheden. Det bliver en stor trussel for teleselskaberne.»

Torben Rune, direktør for IT- og teleanalysefirmaet Netplan, er ikke i tvivl om, at telefonstikket bliver skiftet ud med computerstikket, og så føres samtalerne den vej - meget billigere eller ganske gratis. IP-telefoni er nøgleordet.

»De seneste fem-syv år er minut- og opkaldspriserne faldet kraftigt på telemarkedet. Til gengæld stiger abonnementet, og det vil det fortsætte med nogle år endnu. De virksomheder, der har rigtigt mange abonnementer, vil kunne spare faste omkostninger og samtidig stå meget bedre, når de forhandler minutpriser med teleoperatørerne. IP-telefoni vil for alvor gøre ondt på teleselskaberne,« siger han.

Amter, kommuner og store virksomheder ser især på teknologien. En typisk kommune kan på seks-syv måneder afskrive en omstilling til IP-telefoni, hvor man taler gennem datanettet. Kapaciteten er i dag stor og billig, og selv om samtaleforbruget er beskedent, tjener sparede abonnementer sig alligevel hurtigt ind.

»Det er uhyre attraktivt at få lagt om, for det koster forsvindende lidt ekstra. Samtidig er IP-systemer indrettet, så de basale funktioner ligner dem i et PC-program. Pludselig er telefoni ikke længere for IT-folk en underlig sort kasse men blot endnu en server i ens serverpark,« siger Torben Rune.

Muligheder udnyttes ikke
Han kalder det dog synd og skam, at de »allerallerfleste« IP-anlæg anskaffes som en tro kopi af det gamle telefonanlæg, uden at man samtidig udnytter den tætte tilknytning til IT-systemerne.

»Med IP-telefoni kan et indkommende opkald omdirigeres afhængig af, hvad der f.eks. står i ens elektroniske kalender. Står der »Arbejder hjemme«, vil samtalen - hvis medarbejderen vil det - blive stillet hjem,« forklarer han.

Opkald til hans selskab, Netplan, vil efter kl. 17 blive checket mod kundedatabasen. Optræder man dér, stilles opkaldet videre til den, der har aftenvagten. Ellers vil en telefonsvarer venligt fortælle, at man kan ringe igen dagen efter.

»Netop ved at koble funktioner sammen, automatiserer man for alvor hele telefonbehandlingsprocessen, og det flytter hele virksomheden,« siger Torben Rune.

Gennembrud
Børsmæglere og folk i IT-helpdeske kan automatisk optage samtalerne (de er jo allerede digitale data), så man har dokumentation, og så kunden ikke behøver at gentage samme historie. Den kan sendes fra en IT-medarbejder til en anden som lydfil. Man kan oven i købet integrere firmaets mobiltelefoner, så der skal tastes nul for at ringe ud af huset - og samtidig spare telefonpenge, fordi mobilminutterne også forhandles med i minutpakken med teleselskabet.

»Inden for fem år vil mere end halvdelen af erhvervstelefonien gå via datanettet. Pludselig vil virksomhederne opdage, at deres samarbejdspartnere også har IP-anlæg, og så kan man tale direkte sammen. Det, der mangler nu, er en tjeneste, som kan koble alt dette sammen på en nem måde. Og det kan gå meget hurtigt: et halvt til et helt år. Hvis Micro-

soft f.eks. så lagde et

IP-telefonprogram i sin

Windows, så man med det

og virksomhedens elektroniske telefonbog kunne ringe via datanettet, vil nogle teleselskaber få endog meget travlt. Det er en stor trussel,« siger Torben Rune.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen