Berlingske Business

Danskernes kroner går til boligen

Svenskerne er dårlige til at more sig, italienerne er bekymrede for den økonomiske fremtid og danskerne vil helst bruge penge på deres hjem. Forbrugere i 28 europæiske lande har været under lup.

Halvdelen af forbrugerne i Europas største lande synes at deres økonomier er blevet værre i løbet af 2004 år. I Italien tror blot 21 procent på, at økonomien bliver bedre næste år, mens nordmændene er noget mere positive. 41 procent af dem tror på en forbedring. Danskere er ligeldes optimistiske og 39 procent ser frem til forbedringer i økonomien i 2005.

Tallene kommer fra en survey foretaget i 28 europæiske lande af analysebureauet AC Nielsen. Bureauet vurderer forbrugernes generelle tilfredshed samt deres holdninger til fremtiden og til økonomien.

Hvor skandinaverne ser positivt på fremtiden, er vi ikke dem, der går ud og morer os mest. Det er spaniolerne, der er bedst til det, og hele 60 procent af dem vil gerne bruge endnu penge på at gå ud og more sig endnu mere næste år. Også belgierne, hollænderne og italienerne se frem til at bruge flere penge underholdning uden for hjemmet. Svenskerne derimod vil helst holde sig inden døre. Der vil kun et fåtal bruge flere penge på at gå ud, hvilket placerer dem som det mindst underholdningssøgende folk i Europa.

Danmark markerer sig ved at være det land i Europa, hvor folk helst vil bruge penge på deres hjem, hvadenten det er lejlighedsrenovering eller boligindretning. Til gengæld er vi - sammen med svenskerne og nordmændene - tilsyneladende ret ligeglade med, hvordan vi går klædt. Tøjsalget i de nordiske lande ligger under EU-gennemsnittet, og kun hver 5. svensker ønsker at bruge flere penge på tøj. Både nordmænd, svenskere og danskere kan dog blive enige om, at vi godt vil bruge flere penge på udlandsrejser.

AC Nielsen har også målt, hvad folk bekymrer sig mest for i de omtalte lande og her er det blandt andet økonomien og jobsikkerheden, der ligger højt. Men frygten for terrorangreb optager også sindene primært i Storbrittanien og Italien (henholdsvis 66 %

og 65 %). I de nordiske landene er frygten for terrorisme mindre

tydelig, selv om den er markant højere i Danmark (49 %) end i de andre nordiske landene. Dette skyldes muligvis Danmarks engagement i krigen i Irak.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen