Berlingske Business
10:32Eurozonens PMI-indeks overrasker positivt

Danskerne er mere korrupte end vi tror

Hver ottende dansker har oplevet bestikkelse på arbejdspladsen. Det viser en ny undersøgelse. "Alarmerende", siger anti-korruptionsorganisation.

Danmark kåres hvert år som verdens mindst korrupte land, men en ny undersøgelse fra Ugebrevet A4 viser nu, at brug af bestikkelsesgaver og misbrug af stillinger er langt mere udbredt på både offentlige og private arbejdspladser end hidtil antaget.

13 procent af danskerne har oplevet, at en kollega har taget imod en gave fra enten en borger eller en kunde, der har haft forventning om en modydelse - og her er der ikke tale om de repræsentationsgaver og jubilæumserkendelser, der er almindeligt accepterede i det danske samfund. Også rejser, gavekort og serviceydelser gives under bordet, ligesom knap 10 procent af dem, der har set en kollega modtage bestikkelse, har set pengebeløb blive udvekslet.

Formanden for den globale anti-korruptionsorganisation Transparency Internationals danske afdeling, Poul Riiskjær Mogensen, finder det er alarmerende.

- Undersøgelsen viser, at misbrug af stillinger og nepotisme finder sted i Danmark, og det er højere omfang end offentligheden vil være ved. Det er i den grad et problem for både samfundet og virksomhederne, siger Poul Riiskjær Mogensen.

Selv om undersøgelsen viser, at bestikkelse oftest består af mindre værdigenstande som vin, chokolade og restaurantbesøg, kommer mere bekostelige gaver som rejser og pengebeløb også på bordet. Ifølge Statsadvokaten for Særlig Økonomisk Kriminalitet, Jens Madsen, er der ingen nedre grænse for bestikkelse og korruption.

- Hvis der er en forventning om en modydelse, gør det ingen forskel, om man får lavet sit badeværelse eller får en flaske vin. Der er ingen minimumgrænse, og det gælder både for de privatansatte og for offentligt ansatte, siger Jens Madsen.

Når misbrug og bestikkelsesgaver ikke kommer op til overfladen på mange arbejdspladser, skyldes det måske, at danskerne ikke har særlig meget lyst til at fortælle åbent om en kollegas misbrug. I undersøgelsen svarer kun hver tredje dansker, at han eller hun ville gå til chefen, hvis de oplevede korruption på arbejdspladsen. Blot fire procent ville gå til politiet.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen