Berlingske Business

Danskerne er blevet storforbrugere af luksus

Danskerne er blevet storforbrugere af luksus - 1
Claus og Annette Schreiber vil hellere have flere penge til forbrug end spare mere op ¿ derfor har de ingen betænkeligheder ved at finansiere huskøbet med afdragsfrie lån. Foto: Rune Feldt-Rasmussen

Vi bruger en stadigt større del af vores indkomster på ren luksus og stadigt mindre på livets basale fornødenheder. Og levestandarden vil stige kraftigt de kommende år.

Danskerne har penge som aldrig før og vælter sig i stadigt dyrere vaner. Luksusvarer af mere estravagant karakter storsælger, og overdådigheden vil i år blive større end nogensinde før i historien, fordi skatterne falder, reallønnen stiger, formuerne vokser og levefoden sætter rekord - for befolkningen som helhed.

Det er blandt andet dyre restauranter og rejser til eksotiske feriesteder, der bruges flere penge på, men vi drikker også flere dyre vine og køber nye og flere fladskærms-TV, DVD-afspillere, køkkener og arkitekttegnede møbler end nogensinde tidligere.

Luksus er den post på danskernes private budgetter, som er i mest markant fremgang.

Omvendt bruges en fortsat faldende andel af danskernes disponible indkomster på basale ting som mad, tøj og sko.

Det fremgår af tal fra Danmarks Statistik over det private forbrugs fordeling på varegrupper, og tendensen bekræftes af økonomer, fremtidsforskere, rejse- og bilbranchen, hotelsektoren og flere andre:

Overalt er meldingen den samme: Danmark er blevet en nation af luksusdyr med enorme private formuer og indkomster, og vi søger efter stadigt mere eksklusive forbrugsvarer.

Investering i livsglæde
Udviklingen er endda kun i sin spæde start.

I de kommende år vil det private forbrug tage til i fart og stige mere massivt end set længe. Årsagen er, at danskerne får langt flere penge mellem hænderne i 2004 fra faldende skatter, afdragsfrie boliglån, lave renter, stigende realløn med videre.

Men en stor del af befolkningen vil også slippe flere penge løs og spare lidt mindre op end før. Opsparingen har de senere år været ganske høj, og den ventes at tage noget af i takt med, at optimismen bliver større og tegnebogen sidder løsere.

Udsigten til større forbrug og mere intensiv jagt efter luksusgoder glæder administrerende direktør Preben Kjær fra Danmarks Automobilforhandler Forening.

»Danskerne er blevet betydeligt mere interesserede i at købe luksus og livskvalitet. De fleste kan jo ikke spise mere mad, end de allerede gør. Vi kan heller ikke købe flere brødristere, og stormagasinerne melder alt udsolgt i dametrusser op til jul. Så mange jagter noget andet og mere, nemlig luksus. En periode var det nye køkkener, der blev sat penge i, men det har boomet. Så nu tror vi, bilsalget vil stige. Bilen konkurrerer dog i dag med rejser og stilfulde og meget dyre møbler til hjemmet, PH-lamper og dyre Arne Jacobsen sofaer,« siger Preben Kjær.

Han venter, at der i år sælges 110.000 nye biler, hvilket er en fremgang på op mod 15 procent i forhold til i fjor, men fortsat mindre end de 130.000 nye biler, der skal til, hvis bilparken skal fastholde en uændret alder.

Når man skifter bil, er det ofte for en investering i livsglæde, og ikke nødvendigvis fordi man er presset til at få ny og større bil - og slet ikke fordi det er en god investering.

»Folk vil have køreglæde og ønsker mere livskvalitet,« siger Preben Kjær.

Største købelyst længe
Hoteller og restauranter ser også bedre tider forude.

»Alt tyder på, at danskerne i år vil bruge flere penge på restauranter end før. I forvejen har der de senere år været en stor fremgang, og eftersom der kommer flere og flere tilbud og flere produkter, så vil spise-ude-kulturen tage til i omfang,« siger afdelingschef Annette Vangstrup fra Horesta, der organiserer 1.800 restauranter og hoteller i Danmark.

Selv om danskerne bruger stadigt flere penge på restauranter, ligger vi fortsat langt efter eksempelvis USA og andre lande med en større tradition og kultur for at spise ude.

»I USA er forbruget på dette område tre gange så stort som herhjemme, så potentialet på længere sigt er ganske stort,« siger Annette Vangstrup.

Restauranter, cafeer, fast food butikker og andre spise- og drikkesteder står med andre ord foran en gylden fremtid, og i den nære fremtid er også rejsebranchen optimister.

Salgsdirektør Stig Elling fra Star Tour - Danmarks største sælger af charterrejser - siger således, at »alle tegn i sol, måne og stjerner tyder på et kæmpegodt år for rejsebranchen.«

»Det er lang tid siden, vi har mærket en større positiv købelyst. Folk har flere penge mellem hænderne og er mere villige til at bruge dem på luksus. Derfor regner alle i rejsebranchen med, at 2004 bliver et rigtigt godt år,« siger Stig Elling.

Han tilføjer, at danskerne sådan set har haft masser af penge til forbrug i flere år. De har bare ikke været villige til at bruge dem.

»Det er de nu. Forbruget stiger i år. Også fordi der kommer flere penge mellem hænderne fra lavere skatter, afdragsfrie lån og den slags,« udtaler Stig Elling, som er optimist på den samlede rejsebranches vegne.

Personlige badeværelser
Det private forbrug vil vokse ikke alene i år, og fortsætter den historiske udvikling, får danskerne 20-30 procent ekstra at gøre godt med over de næste ti år.

Mange af disse ekstra penge vil gå til endnu mere luksus, herunder især bedre boliger, mener fremtidsforsker Jesper Bo Jensen fra firmaet »Fremforsk«.

»Både kvaliteten, størrelsen og antallet af boliger vil vokse,« siger han.

Boligen vil fremover afspejle, at der kommer større fokus på individet, som vil blive opfattet som mere unikt end før.

»Derfor vil der komme personlige badeværelser til alle i huset, og hver person i en husstand får sin egen computer, sit eget TV, sit eget spabad. Om 20 år vil det også blive helt almindeligt at eje flere boliger. Tendensen er allerede godt i gang med forældrekøbte lejligheder og øget interesse for sommerhuse. Man langt flere kommer med fremover. Mange vil komme til at eje både en lejlighed i København og et parcelhus uden for byen. Eller en lejlighed i London eller feriebolig i Frankrig - ved siden af deres danske bolig.«

Selv om det private forbrug ikke er steget specielt kraftigt de senere år, så er det faktisk gået frem, og derfor er det samlede private forbrug i dag større end nogensinde før i historien - og faktisk hele 20 procent højere end for ti år siden.

De mange ekstra penge, som danskerne har fået til forbrug, efter skatten er betalt, er i vidt omfang gået til rene fornøjelser og det vil også ske nu, hvor forbruget er på vej op i omdrejninger.

»Når forbruget stiger, som der er udsigt til i år, er det typisk de mest konjunkturfølsomme varer, der sælges mere af. Så nye biler og elektronik til hjemmet er nogle af de områder, hvor salget vil stige mest i år,« siger økonom i Arbejderbevægeles Erhvervsråd, Thomas V. Pedersen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen