Berlingske Business

Dansker med fod på karriere-speederen

Da 44-årige Søren Fjeldrad Andersen for nylig var til 25-års realskole-jubilæum på Nykøbing Falster Katedralskole, var han den ene ud af blot to fra hans klasse, der havde forladt hjemegnen.

Portræt

I de mellemliggende år har skovfogedsønnen gjort karriere i den internationale medicinalindustri, haft eget »health-care« firma i London og er nu endt på et foreløbigt højdepunkt som »Assistant Vice President« i den globale amerikanske medicinalkoncern, Wyeth, hvor han har ansvar for koncernens globale forskningsstrategi.

Søren Fjelrad Andersens søster og han selv var de første i familien, der tog en universitetsuddannelse. Faderen var i mange år skovfoged i Det Classenske Fideicommis, som har omfattende land- og skovbrug på Lolland-Falster.

Lundbeck og Glaxo
»Det har aldrig ligget i kortene, at jeg skulle ind i medicinalbranchen, eller at jeg for den sags skyld skulle til udlandet. Men det ene har taget det andet, og så er det endt med at gå sådan,« siger han.

Søren Fjelrad Andersen er jurist fra Københavns Universitet. I 1989-91 læste han til MBA på Harvard Business School sammen med blandt andre Jan Leschleys søn Jakob »Jake« Leschley.

Herefter tog karrieren fart med stillinger hos Proctor & Gamble i Holland, Eli Lilly i USA og Byk Gulden Pharmaceuticals i Tyskland. I 1996-1999 drev han sit eget firma, Health Systems A/S i London og København. Selskabet udviklede diagnostisk-udstyr inden for fertilitetsteknologi. Selskabet blev solgt til finske Orion Diagnostics, da han fik tilbud fra Lundbeck i København om at være med til at forberede børsnoteringen i 1999. Herefter »mellemlandede« han hos GlaxoSmithKline i England, inden han kom til Wyeth i USA.

Søren Fjelrad Andersen læser Berlingske Tidende på nettet, interesser sig for militærhistorie, spiller tennis, står på ski og er sejlsportsmand.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen