Berlingske Business

Danske rederier bestiller nye skibe i uset omfang

Dansk skibsfart har så meget vind i sejlene, at rederierne bestiller nye skibe i hidtil uset omfang. - Vi har det største antal ordrer på nybygninger nogensinde med omkring 100 nye skibe i ordre lige nu, siger underdirektør Jan Fritz Hansen, Danmarks Rederiforening, til TV2/FINANS.

Ordrerne på nybygninger kommer, fordi de danske rederier har masser af last at sejle med, og at de får flere penge for det.

Landets næststørste rederi, Dampskibsselskabet Torm, har bestilt 14 nybygninger, hvoraf de seks endnu mangler at blive leveret. Selskabet har haft markant fremgang i 2003. Hele fem gange har rederiet måtte opjusterer sit skøn over overskuddet for 2003.

- Vi har været optimistiske, men resultatet er bare blevet bedre end ventet, langt bedre, siger adm. direktør Klaus Kjærulff, Dampskibsselskabet Torm.

Torm regner nu med et overskud på 370 millioner kroner i 2003, men forventningerne til 2004 er endnu større, nemlig 500 millioner kroner.

Rekordoverskuddene i rederibranchen skyldes de stigende fragtrater. Sidste år blev fragtraterne for tørlastskibene næsten tredoblet.

Det er især bulkcarriers og tankskibe, der er blevet afgivet nye ordre på.

Torms nybygningsprogram løber op i 250 millioner dollar. Rekorden i nybygninger herhjemme betyder, at handelsflåden vokser, og at beskæftigelsen stiger.

De mange nye skibe kommer under dansk flag. Til gengæld bliver cirka 40 procent af dem bygget i Kina.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen