Berlingske Business

Danske priser truer svensk sprit

Svenskerne elsker de lave danske spiritusafgifter, og det koster nu arbejdspladser hos Systembolaget.

Markedsmekanismen virker også i Sverige. Efter at danskerne i oktober sænkede spiritusafgiften, er svenskerne strømmet til de danske vinbutikker i en sådan grad, at det svenske alkoholmonopol, Systembolaget, skal til at fyre ansatte i Sydsverige. Det sker efter at Sverige som følge af EU-krav fra nytår indførte fri flaskebevægelighed over de svenske grænser, hvorefter svenskerne kan tage al den spiritus med hjem, de kan slæbe.

Efter at salget af spiritus i Sydsverige faldt, fortsatte tendensen og faldt med 15 procent alene i februar 2004 i forhold til samme måned sidste år. Derfor indledte ledelsen tirsdag forhandlinger med de ansattes faglige organisationer for at reducere personalet, i første omgang i Helsingborg. Da den svenske regering har pålagt spiritusafgifter på op til 90 procent, er det ikke muligt som modtræk at sænke prisen. På sigt er det muligt, at man bliver nødt til ligefrem at lukke butikker. Men der er lys på bunden af flasken:

»Salget af øl og vin er ikke faldet,« siger informationschef Björn Rydberg, der ikke forsømmer lejligheden til at minde danske læsere om, at øl og kvalitetsvin faktisk kan være billigere i hans butikker end i Danmark. »Vi er bestemt ikke ved at gå nedenom og hjem.«

Så er vi straks mere rolige.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen