Berlingske Business

Danske børsselskaber i topform

Danske børsselskaber i topform - 1

De danske børsselskaber er på vej i topform. Fokus er ikke længere alene omkostningsbesparelser. Nu hedder det vækst. Men flotte regnskaber belønnes ikke altid efter fortjeneste på børsen. Forventninger skrues voldsomt op.

De store danske børsselskaber øger både omsætningen og indtjeningen. 2004 ser ud til at blive et rigtigt godt år. Markant bedre end 2003.

Efter nogle skrabede år, hvor det vigtigste var at skære i omkostningerne, er det nu vækst og omsætningsstigning, der er i højsædet.

»Det går væsentligt bedre for selskaberne. Tidligere var der fokus på bundlinievæksten (overskuddet.) I dag handler det om toplinievækst - altså væksten i omsætningen. Det er meget, meget vigtigt. På den måde fortælle virksomheden, at de tænker frem i tiden. Hvad virksomheden fremover skal leve af,« siger senioranalytiker Stig Frederiksen fra børshuset Gudme Raaschou.

Halvårsregnskaberne, som vælter ind netop i disse dage, er opmuntrende læsning. Skuffelserne er meget få, de fleste leverer varen - og lidt til. KFX-selskaberne DSV, Novozymes, TDC og Jyske Bank, som hidtil har offentliggjort halvårsregnskaber, har alle kunnet melde om klar fremgang. Jyske Bank med meddelelsen om, at der skal ansættes yderligere 200 medarbejdere.

Svært at tilfredstille
Men selv om selskaberne skruer op for charmen, resulterer det ikke i altid i tilsvarende kontant belønning i form af stigende aktiekurser. Det er blevet stadigt sværere at tilfredsstille markedet. Transportkoncernen DSV ikke bare indfriede forventningerne, da halvårsregnskabet blev offentliggjort i går. DSV opjusterede tilmed forventningen til, at væksten for hele 2004 kan blive endnu bedre end tidligere annonceret.

DSV-aktien steg et par procent i et positivt aktiemarked, altså en beskeden belønning. Novozymes leverede i sidste uge et ganske pænt regnskab. Ikke desto mindre faldt kursen.

I dag lægger Novo Nordisk kortene frem, og forventningen er, at Novo Nordisk vil overgå, hvad de tidligere har meldt ud. »Vi forventer, at Novo Nordisk vil levere et halvårsregnskab, der overgår markedets forventninger. Derfor har vi opjusteret vores anbefaling fra Reducer til Køb,« lyder Jyske Banks vurdering.

Senere på måneden kommer A.P. Møller - Mærsk, og mange analytikere vurderer, at en opjustering af overskuddet med under 1,5 mia. kr. ligefrem vil få aktiekursen til at falde tilbage.

Meldt forsigtigt ud
DSV's koncernchef Kurt Larsen erkender, at det kan være svært at leve op til markedets forventninger, som hele tiden skrues i vejret. DSV har bevidst meldt forsigtigt ud af frygt for at få en over næsen senere.

»Det er en konservativ udmelding, og det vil vi nok få kritik for, men det må vi så leve med. Vores aktie fik læstelige klø på Fondsbørsen for nogle år siden, da vi foretog en nedjustering. I løbet af et par uger tabte vi tre mia. kr. i markedsværdi. Brændt barn skyr ilden, så vi er blevet mere forsigtige.«

Selv A.P. Møller-aktien faldt dramatisk efter 2003- årsregnskabet i marts 2004, da skibsreder Jess Søderberg ikke kom med den forventede opjustering til forventningerne.

Insulinvirksomheden Novozymes tager det psykologiske spil med analytikerne og aktiekursens op- og nedture roligt.

»Vi fokuserer ikke på udsving i kursen på kort sigt. På længere sigt er markedet jo effektivt, og korrigerer altid sig selv. Vi lægger os, hverken i den ene eller anden ende af optimismeskalaen, når vi melder ud, men kommer ganske enkelt med vores bedste bud på fremtiden,« siger Novozymes investor relations chef Michael-Steen Knudsen.

»Det helt afgørende er at sikre sig, at markedet har de forudsætninger, som vi nu baserer vores udmeldinger på.«

Senioranalytiker Stig Frederiksen er enig i, at forventningerne til selskabernes 2004-regnskaber er skruet meget højt op. »Selskaberne skal virkelig lægge sig i selen for at kunne indfri forventningerne. Vi ser det med DSV. Det er et resultat i den højeste ende, alligevel resulterer det i en beskeden kursstigning. Så ja, du kan sige, at det er barske tider.«

Ikke i kontrast
»Endnu engang får vi sikkert også en prøve på markedets evne til at skue ind i A.P. Møllers fremtid. Hvis selskabet ikke opjusterer forventningerne til et overskud for hele året på mindst 1,5 mia. kr., så vil kursen falde. I mine forventninger er der indlagt en opjustering på to mia. kr.« siger Stig Frederiksen.

Nordeas aktiechef Nina Movin mener ikke, at resultater, forventninger og aktiekursen står i skærende kontrast til hinanden.

»Jeg tror, at vi alle sammen er blevet meget bedre. For os som analytikere er den enkelte analytikers kendskab og erfaring altafgørende. Man skal kende sin virksomhed. Og man skal løbende foretage realitetschecks af selskabernes udmeldinger. For børsselskaberne handler det om, at de skal kende - om du vil - forventningsprocessen. Og klart melde ud. Min vurdering er, at det er blevet meget, meget bedre de senere år.«

»Det værste er de overraskende og helt uventede udmeldinger. Det slår hårdt.«

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen