Berlingske Business
17:02ISS' store ordre trækker C20 op i pænt plus

Danske bil- afgifter under nyt EU-pres

Fri konkurrence: EUs konkurrencekommissær Mario Monti står benhårdt fast på at bryde det monopol-agtige system, hvormed bilfabrikker selv kan vælge deres forhandlere. Og dermed er det slut med bilfabrikkernes rabat til Danmark.

BRUXELLES

Bilsalget i Europa skal gives frit. Det står EUs konkurrencekommissær Mario Monti fast på.

»Det må stå klart, at tingene ikke kan forblive, som de er,« sagde Mario Monti, da han i går præsenterede EUs endelige udspil, som en række af de store bilfabrikker og de store bilproducerende lande, som f.eks Tyskland har lobbyet hårdt imod.

»Jeg er overbevist om, at vores forslag vil komme både forbrugerne og industrien til gode.«

Montis udspil vil betyde, at bilfabrikkerne fra 1.oktober 2005 ikke længere selv kan udpege deres forhandlere og indgå aftaler om, at forhandlerne kun må sælge bestemte bilmærker i deres forretninger. Dermed kommer salget af biler fremover til at ligne salget af andre varer, hvor den samme forretning kan føre flere forskellige mærker af f.eks fjernsyn eller vaskemaskiner.

Friere konkurrence

Monti forventer, at denne udvikling vil føre til en friere konkurrence mellem bilfabrikkerne, og at de store forskelle på bilpriser mellem EU-landene udlignes. I øjeblikket er der op til 30-40 procents forskel på prisen på en personbil - fraregnet afgifter og moms - mellem de dyreste og de billigste EU-lande.

Det sker ved, at bilfabrikkerne typisk sætter en højere pris for deres biler i de lande, hvor de er stor afsætning på deres biler - f.eks Tyskland og Storbritannien - men til gengæld giver rabat til de »små markeder« som Danmark.

Men hvis bilsalget kastes ud i fri konkurrence vil det være slut med den slags kunstige prisforskelle i EU, gjorde EUs konkurrencekommissær i går klart.

Det vil i første omgang betyde, at prisen på biler for forbrugerne i Danmark stiger, idet bilfabrikkerne ikke længere vil give rabat til det danske marked. I forvejen har en række fabrikker forhøjet leveringsprisen til deres forhandlere i Danmark i de seneste måneder, og flere ventes nu at følge efter. Skatteministeren har samtidig afvist at sænke den tårnhøje danske registreringsafgift, så bilpriserne bliver på samme niveau.

Billigere reservedele

De danske bilejere kan til gengæld se frem til faldende priser på reservedele, hvor Danmark hidtil har ligget i EUs top. I dag kræver bilfabrikkerne nemlig, at autoriserede værksteder benytter originale reservedele fra fabrikkerne selv. Med den nye EU-lovgivning kan værksteder frit vælge mellem originale og de såkaldte uorginale - men også langt billigere - reservedele uden at kunne blive fritaget deres status som autoriserede værksteder.

Efter hårdt pres fra bilfabrikkerne og især den tyske regering har EU-Kommisionen givet bilindustrien et år mere til at forberede sig på den nye fri konkurrence. Oprindeligt skulle forslaget være kraft i 2004, men det er nu skudt et år.

Mario Monti understregede imidlertid i går, at det ikke ændrer noget på den nye lovgivnings krav om fri konkurrence.

Tysk profit rammes

Den tyske forbundskansler Gerhard Schröder har været mest kritisk over for EU-Kommissionens tanker om liberalisering af bilsalget, fordi det kan ramme de tyske bilfabrikkers betydelige profit på det europæiske marked. Han har blandt andet sagt, at »professorer i Bruxelles ikke skal blande sig i industriens arbejde«.

Men den kritik prellede i går af på både Monti og EU-Kommisionens formand Romano Prodi, som begge er professorer i økonomi. »Jeg har sjældent opfattet ordet professor som nedsættende,« sagde Prodi i går.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen