Berlingske Business
17:57Europæiske aktier leverede en pæn tirsdag

Danske Bank vil gerne ejes af udlandet

Danske Bank vil gerne ejes af udlandet - 1

Danmarks største bank bruger mange kræfter på at markedsføre sine aktier i udlandet. I år har investor relation-chefen 50-60 rejsedage og op mod 400 møder med investorer.

Danske Bank-aktien var den aktie, der gik flest gange fra en investors hånd til en anden på Fondsbørsen i 2003. Langt de fleste hænder var danske, men banken vil gerne have aktien til at passere flere udenlandske hænder.

Med en omsætning på 65 milliarder kr. var Danske Banks aktie den mest omsatte på Fondsbørsen i 2003.

Men selv om Danske Bank har betydelige aktiviteter i de nordiske lande og i flere europæiske lande er to tredjedele af bankens 711 millioner aktier på danske hænder.

Banken bruger ellers - som flere af de andre store børsnoterede virksomheder - betydelige ressourcer på at »markedsføre« sine aktier i udlandet, og de fem ansatte i bankens investor relations-afdeling har et klart mål om, hvor mange af bankens aktier, der skal være på udenlandske hænder.

»40 procent er målet. Men det er ikke noget, vi når på et enkelt år,« siger Tonny Thierry Andersen, der er leder af Danske Banks relationer til investorerne.

Banken har oprustet betydeligt på det her område inden for de seneste par år, og i år bliver satsningen rullet ud med fuld styrke. Det sker blandt andet ved at opsøge de steder, hvor kapitalen er.

»Normalt tænker man på London og New York, når man taler om kapital i udlandet. Men der findes faktisk store midler i byer som San Francisco, Los Angeles, Denver og Minneapolis,« siger Tonny Thierry Andersen.

Han har allerede planlagt en besøgsrække i en stribe byer på den amerikanske vestkyst og i midtvesten i USA. I nogle af de byer er investeringsformuen for eksempel større end i Zürich, der traditionelt er kendt for at være en investeringsby med omfattende formueforvaltning.

»Man banker ikke bare på døren, og siger »hej, vi er Danske Bank«, fordi Danske Bank måske ikke ligefrem er en bank, de kender mange steder i for eksempel midtvesten. Det er derfor vigtigt at gøre sig klart, hvilke investorer man besøger,« siger Tonny Thierry Andersen.

Inden afgang på sådan en »salgsturné« vurderes mulighederne grundigt, så det er investorer med den rette profil, der bruges kræfter på.

400 roadshows i 2004
Markedsføringen af Danske Banks aktie betyder, at Tonny Thierry Andersen vil befinde sig i udlandet i næsten to måneder sammenlagt i år. Rejserne går til europæiske lande og USA, og i alt er der planlagt cirka 400 møder med investorer i 2004.

»Det er vigtigt, at vi er synlige over for investorerne - både dem, der allerede har investeret i os og dem, der måske kunne tænke sig at gøre det,« siger Tonny Thierry Andersen.

Bankens øverste chef, ordførende direktør Peter Straarup, deltager langt fra i alle møder. Han deltager typisk i præsentationer i forbindelse med offentliggørelse af helårs- og halvårsregnskab. Chefen for bankens investor relations-aktiviter er ikke i tvivl om værdien af arbejdet.

»Med en stor spredning af aktierne får man alt andet lige en større omsættelighed af aktierne. Jo mere likvid en aktie er, des bedre prissat bliver den,« siger Tonny Thierry Andersen.

Senior porteføljemanager Jens Thomsen fra BankInvest, der selv vurderer investeringsmuligheder hele tiden, er ikke i tvivl om, at Danske Bank er på rette spor.

»Det er sundt for Peter Straarup at præsentere sin virksomhed i udlandet, hvor han møder nogle investorer, han skal overbevise i højere grad end i Danmark, hvor han jo er temmelig kendt,« siger Jens Thomsen.

En nøjagtig oversigt over nationaliteten af Danske Bank-aktiernes ejere findes ikke. Men bankens analyser viser, at over 16 pct. af aktierne er i USA, mens næsten ni procent er i England.

På tredjepladsen følger Tyskland. I alt vurderer banken, at cirka en tredjedel af aktierne befinder sig uden for Danmarks grænser.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen