Berlingske Business

Danske Bank bekender kulør i Sverige

Danmarks største bank åbner nu midt i Stockholm under navnet Danske Bank. Målet er at snuppe erhvervskunder fra de andre storbanker i Sverige.

Maskespillet er forbi for Danske Bank. Den danske finanskoncern har valgt at blotte sig ved at åbne en ny stor filial under navnet Danske Bank midt i Stockholm.

Danske Bank har ellers hidtil drevet bank under navnet Östgöta Enskilda Bank, Bohusbanken, Skånes Provinsbank og andre navne, der klart har signaleret tilknytning til et bestemt geografisk område. Det er selvfølgelig sket, fordi det vil være svært at lokke en svensk høbonde ind i en bank, der bærer navnet Danske Bank.

Men filialen på Norrmalmstorg midt i Stockholm henvender sig ikke til hr. Jönsson eller hr. Svensson. Filialen i Stockholm skal koncentrere sig om erhvervskunderne, og de interesserer sig mere for kvaliteten af banken end for bankens nationalitet. Derfor kan Danske Bank godt hedde Danske Bank midt i Stockholm.

Otte procent i Sverige
Banken samler alle specialsterne i Sverige i den nye filial.

»Ved at gøre det, sender vi et budskab til hele markedet. Danske Banks satsning i Sverige er langsigtet, og vi har planer om at blive ved med at vokse. Med det nye hovedkontor bliver det tydeligt, at vi vil være partnere for kunder med komplekse behov og levere kvalificerede tjenester,« siger Bengt Svelander, der er leder af Danske Banks aktiviteter i Sverige.

Han lægger ikke skjul på, at beslutningen om etableringen i Stockholm er at betragte som en udfordring til de fire storbanker i Sverige. Målt på udlån har Danske Bank er markedsandel på cirka otte procent i Sverige.

Med åbningen i Ivar Tengboms klassiske funkisbygning i Sveriges finanscentrum har Danske Bank nu 46 filialer i Sverige. Banken fik for alvor fodfæste i det svenske i 1997, da Danske Bank overtog Östgöta Enskilda Bank for cirka 2,5 mia. kr. På det tidspunkt havde banken 500 ansatte og 29 filialer.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen