Berlingske Business

Danske afgifter lukker lavprisflyruter

Passagererne mangler ikke, men afgiftsopkrævningerne fra den danske stat er så høje, at det ikke kan betale sig at flyve, siger lavpris flyselskabet EasyJet.

I dag er det sidste chance for at flyve med EasyJet fra København til Newcastle og Bristol. Det er ikke fordi, ruten ikke har passagerer, der er simpelthen bare ikke penge nok at tjene, siger selskabets talsperson i Danmark.

Den danske stat kræver 75 kroner i afgift for hver eneste passager, der letter fra en dansk lufthavn. Andre steder i Europa, kan EasyJet spare den udgift, og derfor er der flere penge at tjene på andre ruter. Og det er egentlig synd for Danmark, mener Christina Schärfe fra EasyJet.

- Jeg synes ikke, at det er specielt kløgtigt at vælge at opkræve en skat, når folk rejser ud af Danmark. Når vi skriver 2004 er det en anakronisme at beskatte folk, der rejser til udlandet. Vi er en lille nation, og vi er afhængige af at kunne rejse til udlandet på forretningsrejse, familiebesøg og ferie, siger Christina Schärfe til DR-København.

Men det går ikke kun ud over rejselystne danskere, mener Wonderful Copenhagen. De københavnske butikker mister millioner af kroner og tusinder af arbejdspladser, når flyselskaberne dropper hovedstaden.

Og afgiften skræmmer ikke kun Easyjet, fortæller den administrerende direktør i Wonderful Copenhagen, som har undersøgt konsekvenserne:

- Det handler også om alle de lavprisruter, som vi ikke får til København. Vores vurdering er, at vi i København og Danmark går glip af en omsætning på et trecifret millionbeløb og jobmuligheder, der kan tælles i tusinder, siger Lars Bernhard Jørgensen til DR-København.



sbh@berlingske.dk

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen