Berlingske Business

Dansk tøjeksport når nye højder

Mode På trods af dårlige konjunkturer steg eksporten af dansk tøj med 7,7 procent i 2003. Især tyskerne og svenskerne har smag afslappet danske design.

Det er en dansk tøjbranche fuld af selvtillid, som på torsdag slår dørene op til den københavnske modeuge.

Dansk tøjeksport har nemlig nået nye højder i 2003 med en stigning på 7,7 procent i forhold til året før. Det viser de nyeste tal fra Dansk Textil og Beklædning (DTB).

Cheføkonom Nikolaj A. Dupont-Mersing glæder sig over, at det igen er lykkedes at skabe fremgang for tøjeksporten, der faldt med 3,3 procent fra 2001 til 2002.

»Vi har klaret os godt trods de dårlige konjunkturer, der har ramt de fleste industrier. Det skyldes blandt andet, at den europæiske økonomi er en såkaldt T-shirt-økonomi. Selv om du ikke har råd til et nyt køkken, så er der altid råd til en ny bluse eller et par nye bukser,« siger Nikolaj A. Dupont-Mersing fra DTB.

Cheføkonomen mener, at tekstilbranchen begynder at nyde godt af, at politikerne i flere europæiske lande forsøger at få økonomierne i gang ved at øge privatforbruget.

»Når folk får flere penge mellem hænderne, så køber de også mere tøj,« siger Nikolaj A. Dupont-Mersing.

Det er tyskerne, der i forvejen aftager over en femtedel af den danske tøjeksport, som tegner sig for den største stigning i kroner. Mens Holland og Spanien procentvis har øget importen af dansk tøj mest, nemlig med henholdsvis 17,7 og 16,7 procent.

Afslappet mode
Nikolaj A. Dupont-Mersing mener, at den danske succes med at sælge tøj til udlandet først og fremmest skyldes vores design.

»De danske designere har været i stand til at identificere de forskellige trends og omsætte dem til noget tøj i en afslappet stil. Det vinder frem fordi det i mange europæiske lande bliver mere acceptabelt, at man ikke er så stift klædt på, når man går på arbejde,« siger Nikolaj A. Dupont-Mersing, der håber, at den københavnske modeuge vil skabe endnu større opmærksomhed omkring dansk tøj.

I 2003 lå tekstilbranchens samlede omsætning på små 29 milliarder kroner. 77 procent af det danske tøj sælges til udlandet, hvilket gør tekstilbranchen til vores fjerde største eksporterhverv.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen