Berlingske Business

Dansk storeksportør af hjælpemidler

Danmarks eksport af hjælpemidler som høreapparater, hejseudstyr og briller er fordoblet siden 1995.

Høreapparater, hejseudstyr, brillestel og proteser. Et af Danmarks absolutte vækstmarkeder netop nu er hjælpemidler, hvor eksporten er femdoblet siden 1995, så Danmark i dag er i front internationalt. Det skriver Kristeligt Dagblad.

Og der er ikke noget, der tyder på en afmatning. Tværtimod - den demografiske udvikling på verdensplan med flere ældre og færre yngre gør udvikling af hjælpemidler til en nødvendighed, hvis fremtidens ældre skal blive mere selvhjulpne.

Det danske boom i eksport af hjælpemidler er godt hjulpet på vej af danske høreapparatvirksomheder, der sidder på halvdelen af verdensmarkedet. Men i disse år myldrer en underskov af mindre virksomheder og producenter op med helt nye hjælpemiddelprodukter.

Særligt de teknologiske landvindinger giver mulighed for at udvikle hjælpemidler, som for få år siden kun optrådte i science fiction-film. For eksempel den "intelligente" seng, der kan overvåge patientens behov, eller computeren, der kan minde den demente om det, de skal huske.

Eksporten af hjælpemidler er også drevet af, at de ældre har flere penge mellem hænderne. Jo mere velstillede brugerne af hjælpemidler er, desto større krav og forventninger har de til, at deres hjælpemidler er veldesignede og individuelt tilpassede.



/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen