Berlingske Business
17:32Renten faldt tilbage torsdag

Dansk rederi i dramatisk ulykke

Dansk rederi i dramatisk ulykke - 1
Panam Serena eksploderede under losning af benzen i havnebyen Porto Torres på Sardinien. To søfolk omkom ved eksplosionen.<br>Foto: Reuters<br>

To baltiske søfolk mistede livet, da et tankskib med dansk reder, eksploderede i en havn på Sardinien. Tryg skal dække skaderne, men slipper med under ti mio kr. i tab.

En række kraftige eksplossioner efterfulgt af en voldsom brand kostede nytårsdag to baltiske besætningsmedlemmer på kemikalietankeren Panam Serena livet.

Ulykken skete i havnebyen Porto Torres på Sardinien. I forbindelse med eksplosionen på skibet opstod en række eksplossioner og brande i havnens terminal-anlæg. Branden på skibet blev nedkæmpet efter et døgn, men først i går, fire døgn senere, lykkedes det at slukke branden i havnen.

»Vi har ikke haft adgang til skibet før nu. Derfor er det for tidligt at spå om ulykkens årssag,« siger Søren Halsted, administrerende direktør for rederiet Clipper Denmark A/S.

Dog ligger det fast, at der opstod en eksplossion underlosning af benzen fra skibets tanke. Herefter skete en række eksplossioner ombord, og skibet brød i brand.

Det kun seks måneder gamle tankskib ejes af Bahamas-rederiet Clipper Group og repræsenteres i Danmark af Clipper Denmark A/S. Det er Clipper Denmark, som håndterer skibet, og som også har forsikret det hos Tryg.

»Vi har to folk på stedet. Lige nu er det svært at fastslå skadernes omfang i kroner og ører. Men de er omfattende,« siger Carsten Mortensen, direktør i Trygs marineafdling.

Det dobbeltskrogede skib blev færdigbygget og leveret til Clipper Gruppen sidste år. I forbindelse med ulykken har der ikke været meldt om udslip af fuelolie eller andre kemikalier fra skibet.

»Intet indikerer, at skibet har haft fejl eller mangler. I løbet af de kommende 48 timer kan vi sige mere om, hvorvidt eksplossionen skyldes forhold på land, forhold på skibet eller et sammenfald af flere uheldige omstændigheder.

Panam Serena er forsikret for 20 mio. dollar, et beløb der svarer til nyprisen. Tryg har sikret sig mod det fulde tab ved genforsikringer. På den måde slipper selskabet fra den voldsomme ulykke med et økonomisk tab, der ifølge Carsten Mortensen bliver under 10 mio. kr.

Tryg undersøger nu, om Panam Serena kan reddes. Det sker i samarbejde med folk fra rederiet og med udsendte fra det tyrkiske Yardimci-skibsværft.

Den 15 mand store besætning af baltiske søfolk og russiske officerer er forsikret hos norske Gard, som nu skal dække forhold vedrørende de to omkomne.

Straks efter ulykken blev de overlevende besætningsmedlemmer ifølge Søren Halsted alkoholtestet, men ingen af dem var påvirkede af spiritus.

Clipper Group råder over en portefølje på ialt 230 skibe. 80 af dem ejes af rederiet. De øvrige er chartrede. Hovedparten er såkaldte bulk skibe beregnet til tørlast, oplyser Søren Halsted.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen