Berlingske Business
16:58Volkswagen-aktien falder efter regnskab

Dansk møbeleksport reddes af outsourcing

Dansk møbeleksport reddes af outsourcing - 1
»Der er ingen, der outsourcer, fordi de synes det er sjovt, men der er simpelthen ikke råd til sentimentalitet. Når den danske møbeleksport kan vise en stigning, skyldes det, at man qua sourcing har opnået en konkurrencefordel,« siger Keld Korsager.

Dansk møbeleksport er igen i mærkbær vækst og bliver reddet af virksomhedernes udflytning af produktion til lavtlønslande som Kina, Estland, Letland og Litauen.

Danske møbler er igen en salgbar vare på de udenlandske markeder efter et magert 2003, hvor eksporten voksede i underkanten af en procent.

Den foreløbige vækst for årets første fire måneder er på fire procent til 12,2 mia. kroner, og dermed er der tale om en reel vækst i salget og ikke blot justeringer i prisen, ifølge Keld Korsager, direktør for Dansk Møbelindustri. Han vurderer, at den totale møbeleksport for i år lander på 16,2 mia. kroner.

De danske producenter bliver i høj grad reddet af underleverandørers produktion i Kina og de baltiske lande. En målrettet satsning på disse lande for at nedbringe omkostninger og komme tættere på nye hurtigt voksende markeder har nemlig givet møbelproducenterne en øget konkurrenceevne, siger Keld Korsager.

»Der er ingen, der outsourcer, fordi de synes, det er sjovt, men der er simpelthen ikke råd til sentimentalitet. Når den danske møbeleksport kan vise en stigning, skyldes det, at man qua sourcing har opnået en konkurrencefordel,« siger Keld Korsager.

Møbelimporten fra Kina vil vokse til 920 millioner kroner i år, anslår direktøren, fra et niveau på 155 millioner kroner for fem år siden. Og en stor del af importen bliver reeksporteret.

Den udvikling vil fortsætte, mener han, for der er ingen møbelproducenter, der kan tillade sig at lade være at kigge på udflytning af produktionen. Danmark eksporterer, som Europas suverænt største møbeleksportør, 85 pct. af sin møbelproduktion.

Design vigtigere end pris
Dog kan gamle klassiske møbelproducenter som Fritz Hansen i nogen grad ånde lettet op. Designperler som Arne Jacobsens 7'er stol og Myren er ikke særligt prisfølsomme produkter, og dermed er udflytning af produktionen for at spare omkostninger ikke det store tema for den type produkter. Det ses specielt af eksporten til USA, hvor de danske producenter har haft en fremgang på fire pct. på trods af en stærkt faldende dollarkurs.

Det skyldes i nogen grad, at man har sikret sig mod dollarfaldet, men også at amerikanerne i stadig højere grad efterspørger de dyre designprodukter og ikke kigger så meget på prisen.

Tyskland er fortsat den syge mand, når det drejer sig om møbler. Ifølge Korsager daler møbelsalget med omkring otte pct. årligt, samtidig med at folk har fået færre penge mellem hænderne.

Endelig er der tale om, at tyskerne har ændret forbrugsmønster, så ekstra penge på lommen ikke nødvendigvis bliver vekslet til nye møbler.

Tilbagegangen på det tyske marked er dog stoppet og forvandlet til en lille fremgang på hvad der også er møbelbranchens største eksportmarked. Til gengæld kommer de nordiske lande os til hjælp med hensyn til afsætningen.

I Norge, det tredjestørste eksportmarked, har eksportørerne noteret en stigning på ti procent. Sverige ligger på en fjerdeplads med en fremgang på tre procent.

I Danmark vil møbelsalget i år runde de ti milliarder kroner efter i de to foregående år at have ligget lige omkring ni milliarder kroner.Hvis man ønsker flere oplysninger om den danske møbelindustri, kan man gå ind på:

www.danishfurniture.dk

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen