Berlingske Business

Dansk modehus i London

Dansk modehus i London - 1
Ægteparret Lene og Søren Sand. Foto: Jakob Langvad

Det danske modehus Sand holdt for nylig åbningsreception i firmaets ny showroom på en af Londons mest fashionable adresser med naboer som Cartier, Gucci, Armani, Versace og Dior.

Panikken er ved at sprede sig på 2. sal i nummer 2-5 Old Bond Street i London.

Klokken er 18.15, og den sidste kvindelige model skulle være mødt for over en halv time siden. I Sands nye, sorte lokaler overdøves DJens lounge af ordrer på dansk, spørgsmål på engelsk og det evigt universielle »fuck!« Der er under en time til, at åbningsreceptionen skal starte, og der mangler mange småting endnu, før gæsterne, modereporterne og de inviterede celebrities kan nyde aftenen.

Kun tre smukke, unge piger sidder roligt og venter i dybsorte udgaver af Arne Jakobsens Ægget, mens de fire mandlige modeller har travlt med mobiltelefonen. Modellerne skal hurtigst muligt et par gader væk for at få tøj på fra den seneste Sand-kollektion og sat hår, så de kan nå at komme tilbage til receptionens start.

Det har taget lang tid for det danske modehus Sand at finde den helt rigtige adresse til det ny showroom. For det første er der meget få ledige steder i byen, priserne er skyhøje, og så betyder placeringen alt. Derfor var adressen på Old Bond Street i Londons luksusshoppingområde nummer ét værd at vente på. Gaden huser næsten samtlige store modehuse, og den tiltrækker hvert år så mange nysgerrige turister, at man med lethed kunne tage en klækkelig entré på fortovet, uden at nogen ville protestere mod at betale. Det eneste andet danske navneskilt på postkassen er Georg Jensen lidt længere nede ad gaden, og med satsningen på showroomet viser Sand for alvor, at de satser internationalt med, hvad dertil hører af events, shows og krævende kundepleje.

Indenfor er cateren ved at lægge sidste hånd på sushiruller og sort/hvide drinks, dekoratøren Juliet leder desperat efter matchende netstrømper til mannequinerne, og det engelske og danske management har travlt med at få stablet flere hundrede goodie-bags op i baglokalet, så der er plads til DJens grej.

På gadeplan tiltrækker en lysprojektor med ordet Sand nysgerrige blikke fra forbipasserende. Men der skal mere til for at få londonere til at stoppe op - specielt op til jul, hvor lysdekorationerne er så kraftige, at de gør nat til dag i hele city. Samlingen af paparazzifotografer foran indgangen er dog nok til at sætte nysgerrigheden i gang. Pludselig ringer pr-chef Henrik Juhls telefon. Det er en ven inden for branchen, der ringer fra New York for at lykønske med, at Duran Duran vil dukke op til festen. Rygterne om besøget har svirret hele ugen, og når ringene er nået over vandet til USA, må der være noget om det.

Det gør ikke panikken mindre. Modellerne bliver sendt af sted, og efter et par forsøg er de alle klædt rigtigt på til, hvad der for dem er en ganske almindelig torsdag aften i London.

ANDETSTEDS I LONDON sidder de to hovedpersoner. Ægteparret og forretningspartnerne Lene og Søren Sand er lykkeligt uvidende om deres ansattes anstrengelser - de stoler på, at alt er parat til tiden. Imens nyder de aftenen på et af byens mest trendy og dekorativt indrettede hoteller, Sanderson. Hallen er et overflødighedshorn af designermøbler fra Philippe Starck, baroksofaer i kingsize med dyreskind og neonlys i pornorød. Lene og Søren nyder at bo på hotellet på grund af den anderledes stil og det skæve udtryk. Da de en halv time tidligere var nede i loungen, lå den stille og øde hen. Nu er en larmende reception i gang i den ene del med cocktailbar, kvinder i korte kjoler og soundtracket fra Pulp Fiction på anlægget.

»Sådan er London,« konstaterer Søren, da han og Lene kommer ned fra hotelværelset. De klæder hinanden som par, og de ved, at ingen af dem ville være på netop det luksushotel i dag, hvis ikke de havde haft hinanden. Men for at forstå, hvordan de er endt her, og hvordan man skaber et modehus, der er gået fra en god jysk idé til internationale kollektioner til begge køn, er vi nødt til at skrue tiden 25 år tilbage. Tilbage til Randers Gymnasium og til Lene og Sørens første møde.

»Det var kærlighed ved første blik. Vi kunne straks mærke, at vi var soulmates. Alt, hvad vi gjorde sammen, fungerede, og det fungerede godt. Vi kan ikke løbe fra, at vi stadig er meget forelskede. Vi kan lide at høre hinanden tale, og vi kender hinandens tankegang ud og ind, og bruger hinanden meget, når der skal tages beslutninger,« siger Lene.

Søren nikker smilende:

»Det er ikke rigtigt muligt at have en ægtefælle uden for modebranchen -

Dansk modehus i London

Det danske modehus Sand holdt for nylig åbningsreception i

firmaets ny showroom på en af Londons mest fashionable adresser med naboer som Cartier, Gucci, Armani, Versace og Dior.

Af Karina Edlund Jensen Foto: Jacob Langvad

Panikken er ved at sprede sig på 2. sal i nummer 2-5 Old Bond Street i London.

Klokken er 18.15, og den sidste kvindelige model skulle være mødt for over en halv time siden. I Sands nye, sorte lokaler overdøves DJens lounge af ordrer på dansk, spørgsmål på engelsk og det evigt universielle »fuck!« Der er under en time til, at åbningsreceptionen skal starte, og der mangler mange småting endnu, før gæsterne, modereporterne og de inviterede celebrities kan nyde aftenen.

Kun tre smukke, unge piger sidder roligt og venter i dybsorte udgaver af Arne Jakobsens Ægget, mens de fire mandlige modeller har travlt med mobiltelefonen. Modellerne skal hurtigst muligt et par gader væk for at få tøj på fra den seneste Sand-kollektion og sat hår, så de kan nå at komme tilbage til receptionens start.

Det har taget lang tid for det danske modehus Sand at finde den helt rigtige adresse til det ny showroom. For det første er der meget få ledige steder i byen, priserne er skyhøje, og så betyder placeringen alt. Derfor var adressen på Old Bond Street i Londons luksusshoppingområde nummer ét værd at vente på. Gaden huser næsten samtlige store modehuse, og den tiltrækker hvert år så mange nysgerrige turister, at man med lethed kunne tage en klækkelig entré på fortovet, uden at nogen ville protestere mod at betale. Det eneste andet danske navneskilt på postkassen er Georg Jensen lidt længere nede ad gaden, og med satsningen på showroomet viser Sand for alvor, at de satser internationalt med, hvad dertil hører af events, shows og krævende kundepleje.

Indenfor er cateren ved at lægge sidste hånd på sushiruller og sort/hvide drinks, dekoratøren Juliet leder desperat efter matchende netstrømper til mannequinerne, og det engelske og danske management har travlt med at få stablet flere hundrede goodie-bags op i baglokalet, så der er plads til DJens grej.

På gadeplan tiltrækker en lysprojektor med ordet Sand nysgerrige blikke fra forbipasserende. Men der skal mere til for at få londonere til at stoppe op - specielt op til jul, hvor lysdekorationerne er så kraftige, at de gør nat til dag i hele city. Samlingen af paparazzifotografer foran indgangen er dog nok til at sætte nysgerrigheden i gang. Pludselig ringer pr-chef Henrik Juhls telefon. Det er en ven inden for branchen, der ringer fra New York for at lykønske med, at Duran Duran vil dukke op til festen. Rygterne om besøget har svirret hele ugen, og når ringene er nået over vandet til USA, må der være noget om det.

Det gør ikke panikken mindre. Modellerne bliver sendt af sted, og efter et par forsøg er de alle klædt rigtigt på til, hvad der for dem er en ganske almindelig torsdag aften i London.

ANDETSTEDS I LONDON sidder de to hovedpersoner. Ægteparret og forretningspartnerne Lene og Søren Sand er lykkeligt uvidende om deres ansattes anstrengelser - de stoler på, at alt er parat til tiden. Imens nyder de aftenen på et af byens mest trendy og dekorativt indrettede hoteller, Sanderson. Hallen er et overflødighedshorn af designermøbler fra Philippe Starck, baroksofaer i kingsize med dyreskind og neonlys i pornorød. Lene og Søren nyder at bo på hotellet på grund af den anderledes stil og det skæve udtryk. Da de en halv time tidligere var nede i loungen, lå den stille og øde hen. Nu er en larmende reception i gang i den ene del med cocktailbar, kvinder i korte kjoler og soundtracket fra Pulp Fiction på anlægget.

»Sådan er London,« konstaterer Søren, da han og Lene kommer ned fra hotelværelset. De klæder hinanden som par, og de ved, at ingen af dem ville være på netop det luksushotel i dag, hvis ikke de havde haft hinanden. Men for at forstå, hvordan de er endt her, og hvordan man skaber et modehus, der er gået fra en god jysk idé til internationale kollektioner til begge køn, er vi nødt til at skrue tiden 25 år tilbage. Tilbage til Randers Gymnasium og til Lene og Sørens første møde.

»Det var kærlighed ved første blik. Vi kunne straks mærke, at vi var soulmates. Alt, hvad vi gjorde sammen, fungerede, og det fungerede godt. Vi kan ikke løbe fra, at vi stadig er meget forelskede. Vi kan lide at høre hinanden tale, og vi kender hinandens tankegang ud og ind, og bruger hinanden meget, når der skal tages beslutninger,« siger Lene.

Søren nikker smilende:

»Det er ikke rigtigt muligt at have en ægtefælle uden for modebranchen -

det er enten eller. Før var der måske to kollektioner om året, og man specialiserede sig lidt snævert, men nu kører tingene stærkt, og i dag er det fuldt koncept fire gange om året. Det kræver, at man kan tænke og snakke forretning hele tiden. Jeg ved ikke, hvad det er, vi gør, men vi kan kende den andens sindsstemning og se, hvis den anden lige skal kildes lidt eller opmuntres. Og så har vi en regel om, at man altid skal være positiv og altid have en optimistisk indgangsvinkel. Et problem kan også være en positiv indgangsvinkel til at få det vendt. Ting løses altid,« siger han.

Allerede i gymnasiet delte Lene og Søren interessen og passionen for mode og design, og de blev hurtigt enige om at satse på en forretning sammen. Lene startede efter studentereksamen på Aarhus Teater, hvor hendes mål var at arbejde sig op til scenograf. Imens tog Søren en økonomisk uddannelse. Derfra tog tingene fart af sig selv.

»Vi kom på en udstilling, hvor der var interesserede agenter fra Norge, Sverige og Holland, og derfra går det rigtigt hurtigt. Nærmest fra day one var det et 24-timers arbejde i internationalt perspektiv, og det er det stadig,« siger Søren.

I 1981 bliver Sand etableret. Forretningen bliver i 1984 aktieselskab. Sand er ved at bygge et navn op både i Danmark og i udlandet, og de skiller sig en del ud fra den tandløse danske mode i Bella Centeret.

»Vi stod meget ud dengang i både vores udtryksmåde og materialevalget. Metervarerne var ren bomuld eller ren silke, og det var anderledes dengang. Men vi fik mange kunder på den baggrund - mange af de rigtige kunder, og vi sagde nej til andre. Vi siger faktisk rigtig meget nej,« griner Søren.

»Det skabte også en del omtale, at vi turde at sige nej, men vi er meget bestemte, når vi ved, hvad vi vil, og vi vil ikke handle med alle. Sådan er det også i dag,« fortsætter Lene.

Og takker ja til et glas champagne fra tjeneren, da han kommer op til det lille runde bord.

TILBAGE I 1980ERNE er næste punkt for Sand at satse på den del af modemarkedet, de endnu ikke har beskæftiget sig med. Menswear. På trods af, at det er et svært marked, tager de en fælles beslutning.

»Vi sad en hel nat og talte om det, og nærmest fra næste morgen gik vi i gang. Det er spændende at lave, fordi der er visse rammer, du kan arbejde inden for, og det er en god udfordring. Jeg har små arbejdssteder i mit designstudie, så der er herretøj på nogle borde og jeans i et andet område, så går jeg ligesom ind i en anden lille verden, når jeg arbejder med tingene. Det kræver, at man kan holde det adskilt,« siger Lene.

»Hele herremoden udviklede sig heldigvis meget op gennem 90erne. Den første herrekollektion var meget casual, og sådan var tiden også. Det var mere jeans, end det var suiting. Tøjet er mere fittet og tæt på kroppen i dag, specielt de svenske mænd tør at bære stramt tøj og endda have low waist til mænd. Der er de danske ikke helt med endnu, men det skal nok komme,« siger Søren.

Sørens egen smag i herretøj har været et pejlemærke for Lenes design. Hun er hånden bag Sand, mens parret tilsammen er ånden. Folk tiltaler dem automatisk på engelsk, når de er på restaurant - selv i hjemlandet Danmark. En af grundene kunne være, at de klæder sig bedre end de fleste gennemsnitsdanskere, og selv om parret kun har ét barn, datteren Marie, føler de sig som en stor familie. Lene behandler hver ny kollektion som et lille barn og omtaler den på samme kærlige måde.

»Hver gang, jeg har afleveret en ny kollektion, synes jeg jo, at det er min bedste hidtil. Det tager meget arbejde fra de første idéer til det endelige show, og jeg er med hele vejen rundt hos væverne og producenterne for at sikre, at alt er på plads. Lige nu arbejder jeg med det næste efterår. Vi har lige afleveret den første kollektion, som er meget inspireret af barokelementer og lidt renæssance og dybe farver. Meget dyb violet og purple og bærfarver med lidt gyldent indeni. Den er jeg meget glad for at arbejde med.«

Den seneste kollektion havde sort som hovedfarve med et pift af rød, og den farve går igen i markedsføringen og i showroomet. Inspirationen til hver ny kollektion og hver ny detalje kommer mange steder fra. Lene ser sin evne til at blive inspireret som en gave, og hun sørger for konstant at udfordre den.

»Jeg elsker teater, film og opera - det giver mig meget. At lade sig påvirke og betage. Jeg har så god en hukommelse, at jeg faktisk ikke ser den samme film så ofte igen og igen, men der er brudstykker af musik, som jeg hører ofte. For eksempel Maria Callas og Queen er rigtigt godt at arbejde til. Vi holder også meget af at rejse, det kommer naturligt med jobbet, så der finder jeg også let inspiration - af folk på gaden i New York for eksempel. Man får en lille flig af noget, som man så inde i hovedet kan få til at vokse.«

LENE OG SØREN har endnu et par timer til at slappe af på hotellet, før de vil dukke op til receptionen. Festen er på sit højeste, da de dukker op og giver knus til de fremmødte, der glider ind og ud mellem de forskellige rum, hvor mannequindukkerne og de levende modeller stadig holder skansen.

Alle problemer med støvede borde, for lidt plads til DJens grej og forsinkede modeller er for længst glemt i champagneglassene. For første gang i mange år er næsten samtlige repræsentanter for de internationale modemagasiner samlet til én reception, og trommeslageren fra Duran Duran dukker da også op. Tilbage er nu kun den store oprydning og så at vente på effekten af showroomet. For som Søren Sand selv udtrykker det:

»London er vores vindue til resten af Europa. Alle kommer til London mindst et par gange om året, og selv om vores showroom i København er godt benyttet, er det lettere at lokke folk til London.«

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen