Berlingske Business

Dansk JSF-bidrag vokset med 500 mio. kr.

Danmark skal betale over en halv mia. kr. mere end beregnet i 1999 for at være med til at udvikle det nye jagerfly, Joint Strike Fighter, (JSF). Prisen bliver 892,5 mio. kr. indtil 2012, mens prisen ved forsvarsforliget i 1999 blev sat til 350 mio. kr.

JSF er steget i pris, fordi dollaren er steget i værdi, og det bliver dyrere og varer længere at udvikle jagerflyet, som skal erstatte F-16. Økonomi- og erhvervsminister Bendt Bendtsen (K) har bedt Folketingets finansudvalg godkende det danske bidrag. Producenten Lockheed Martin vil snart vælge leverandører til at udvikle flyet. Leverandørerne ventes udpeget fra virksomheder i USA, Storbritannien, Canada, Norge, Holland, Italien, Tyrkiet og Danmark, som har været med til at udvikle flyet.

Dansk erhvervsliv betaler 170 mio kr. til projektet, som ventes at kaste danske ordrer af sig. Der skal produceres mindst 5000 JSF-fly, heraf skal 465 udvikles, inden flyet fra 2012 skal gå i fuld produktion. Dansk industri har bundet sig indtil udgangen af 2004, da aftalen med Økonomi- og Erhvervsministeriet kan genforhandles.

Danmark har ikke pligt til at købe det færdige JSF og kan med 90 dages varsel forlade udviklingsprojektet.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen