Berlingske Business

Dansk ja til dåseøl

Regeringen vil ophæve det danske forbud mod øl og sodavand i dåser. EU-kommissær vil afblæse dåsesagBryggerierne: Tilfreds med ja til dåserHalvanden kr. pr. dåse

Det skete i en indkaldelse til et pressemøde mandag kl. 11. Heri bebudede ministeren, at han ville orientere om de skridt, regeringen tager for at ændre reglerne for emballager på det danske marked.

»Initiativet ændrer også situationen for den retssag, der for tiden kører ved EF-Domstolen,« hedder det i invitationen til pressemødet.

Kilder i EU-Kommissionen oplyste i sidste uge til Ritzau, at regeringen var klar til at ophæve dåseforbudet, som blev indført under tidligere miljøminister Svend Auken (S).

Samtidig håber regeringen, at den verserende sag ved EF-Domstolen vil bortfalde. EU-Kommissionen har anlagt sagen, fordi Danmark angiveligt overtræder EU's direktiv om emballage og dermed hindrer den fri konkurrence i det indre marked.

Svend Auken har gentagne gange advaret om, at såfremt Danmark til fulde skal efterleve direktivet, vil der ikke blot blive åbnet for dåser på de danske butikshylder, men også for alle mulige andre typer engangsemballage.

I detailhandlen ser man imidlertid frem til, at dåseforbudet bliver ophævet. Det vil blive nemmere at håndtere emballage til drikkevarer, lyder det samstemmende fra FDB og andre butikskæder.

Forinden er det dog nødvendigt at have et nyt pant- og retursystem på plads. Omkring 2000 butikker skal have installeret nye maskiner, der kan modtage både flasker og dåser. Det ventes at kunne ske inden den 1. juni 2002.

Ritzau

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen