Berlingske Business

Dansk IT-succes solgt for en kvart milliard

Dansk IT-succes solgt for en kvart milliard - 1
Janos Flösser, direktør og medgrundlægger af IO Interactive, bliver nu millionær, samtidig med at udviklingen af snigmordere og frihedskæmpere fortsat sker på dansk grund. Arkivfoto: Annett Bruhn

Københavnske »Agent 47 Hitman« rykker nu over kanalen og kommer i stald hos engelske Eidos, der har købt IO Interactive for 256 mio. kr. Det giver dog distributionsproblemer for IOs verdenssucces »Freedom Fighters«, der er hos ærkekonkurrenten EA.

Dansk IT-industri fortsætter med at have stor udenlandsk bevågenhed: Et af verdens førende spil-firmaer, engelske Eidos PLC, har købt IO Interactive A/S for 256 mio. kr.

Handlen, der er gennemført på seks måneder, sker med månedens udgang og betales kontant.

IO er kendt for spillene Hitman og Freedom Fighters, der tilsammen er solgt i fire mio. eksemplarer.

»Uanset hvilken synsvinkel man vælger på salget af IO, så er det en succes.

Alle beholder deres job i Danmark, ledelsen fortsætter, mange bliver rige, og Danmark fortsætter med at være et attraktivt område for spil-udvikling,« siger Egmont-direktør Søren Eusebius Jakobsen, der er bestyrelsesformand i københavnske IO.

Jackpot til Egmont
Omsætningen i 2002 var 98 mio. kr. med et overskud på 39,2 mio. kr.

Bedst tjent med salget er Egmont. Investeringen på 250.000 kr. i 1998 giver nu et afkast på 103 mio. kr., idet Egmont har 40,13 pct. af aktierne i det 140 mand store IT-selskab på Københavns havnefront.

»Salget sker, fordi IO - trods den store kreative og kommercielle succes - er for lille til at begå sig alene på længere sigt.

Der har gennem lang tid været stor international interesse for IO, og alle i ledelse og ejerkreds har været enige om, at et salg var eneste farbare vej.

Succes i klemme
Derfor er det meget tilfredsstillende, at vi har vist os at være så attraktive, som tilfældet har været,« siger Søren Jakobsen.

Administrerende direktør Janos Flösser, medgrundlægger af IO, var ikke at træffe for en kommentar i går, da han var i London, hvor hans nye ejer Eidos fremlagde halvårsregnskab, og hvor bagmanden for den virtuelle danske lejemorder Hitman skulle vises frem for den internationale presse. Berlingske Tidende erfarer, at flere af verdens andre store spilproducenter har været på opkøbsbesøg i København, blandt andet Microsoft og Electronic Arts (EA).

Netop amerikanske EA har et indgående kendskab til IO.

EA har eksempelvis distributionsretten til IOs »Freedom Fighters«, et spil, som på kort tid har solgt i mere end en million eksemplarer.

Bestyrelsesformand Søren Jakobsen ved ikke, hvordan situationen nu vil udvikle sig.

»Det er korrekt, at der nu opstår et problem med Freedom Fighters. EA er jo konkurrent til Eidos, og fremover vil IO ikke stå så frit som hidtil, når vi skal vælge partnere til de forskellige spil.

Det er klart, at IO og Eidos nu vil gå i dialog med EA om, hvordan Freedom Fighters skal distribueres og markedsføres fremover. Mere kan jeg ikke sige nu, for jeg ved det ikke,« siger Søren Jakobsen.

Dansk Industri begejstret
IO har i selskabets korte levetid modtaget et væld af priser, udnævnelser og anerkendelse fra internationale spil-producenter. Også hos Dansk Industri er ITEK-formand Tom Togsverd begejstret.

»Det er en anerkendelse af dansk IT-kompetence. I disse dage, hvor arbejdspladser er globale og flytter til Indien, er det et godt eksempel på, hvad Danmark skal satse på fremover, nemlig viden.

IO har da haft problemer som alle andre opstartsvirksomheder, men de er lykkedes, fordi de har arbejdet hårdt og har haft en dygtig investor i Egmont, som har turdet løbe en risiko.

IO-salget viser, at dansk teknologi er i verdensklasse, at udlandet vil investere i Danmark, og at det betaler sig at investere i højt uddannede medarbejdere. 80 procent af IO-folket er jo akademikere med en lang uddannelse. Det er meget opmuntrende,« siger Tom Togsverd.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen