Berlingske Business

Dansk Industri: Stort potentiale for små selskaber

Dansk Industri ser mulighed for notering af flere end 100 virksomheder på en ny, alternativ børs. Op mod 40 procent af organisationens medlemmer står over for et generationsskifte.

Flere end 100 nye børsnoterede selskaber - det kan ifølge Dansk Industris formand Johan Schrøder blive resultatet af Københavns Fondsbørs' forslag til en ny børs med færre krav til selskaberne end på den traditionelle børs.

Den tidligere direktør for og ejer af Radiometer forestiller sig, at en mængde virksomheder, der står over for et generationsskifte, vil vælge at benytte sig af den nye alternative markedsplads.

Dansk Industri repræsenterer omkring 6.400 danske industrivirksomheder, og ifølge formanden er mindre end én procent af dem børsnoteret. Samtidig får mange af selskaber brug for kapital snart. Op mod 40 procent af DIs medlemmer står nemlig over for et generationsskifte inden for fem til 10 år, sagde Johan Schrøder i går i forbindelse med en konference arrangeret af Københavns Fondsbørs.

Han vurderer, at en del af dem vil sælge virksomheden på den nye markedsplads, og samtidig er en del selskaber på udkig efter kapital til ekspansion og udvikling af nye produkter.

En ny børs vil skabe en let adgang til riskovillige penge for de virksomheder, mener Johan Schrøder, der på konferencen citerede Francis Bacon for at have sagt: »Penge er som gødning. De er kun noget værd, hvis de spredes«.

Flere medarbejderaktier
DI-formanden forudser, at langt flere virksomheder vil give medarbejderne mulighed for at købe aktier i virksomheden til en favorabel kurs.

Alt i alt skulle det give en voldsom succes for en ny børs over de næste år. Den nye børs er nemlig et relevant sted for medarbejderne at sælge deres aktier igen. Børsen vil sikre en bedre prissætning - og at der overhovedet er købere til aktien.

Johan Schrøder gav selv Radiometer-medarbejderne mulighed for at købe aktier i selskabet, og han opfordrede dem kraftigt til at sælge, når de kunne stryge den skattefrie gevinst efter tre år.

»Jeg sagde til dem, at de ikke skulle have deres opsparing samme sted, som de arbejdede. Mange af dem tjente virkelig godt på de aktiesalg og fik et helt andet forhold til virksomheden,« siger DI-formanden.

Han mener, Radiometer fik bedre og mere engagerede medarbejdere ud af det, og det vil andre virksomheder også kunne få. Medarbejdere, der får lov til at købe aktier på favorable vilkår, er nemlig ifølge ham parate til at yde en ekstra indsats på arbejdspladsen.

Samtidig mener han, at medarbejdernes aktiekøb vil lette holdningen til at sælge virksomheden for mange virksomhedsejere. Ejerne vil nemlig opleve at få en masse engagerede ejere og se, at også andre ejere kan gøre noget godt for selskabet.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen