Berlingske Business

Dansk fremstød skal skaffe britisk kapital

De britiske venture-giganter kender næsten intet til mulighederne for at investere i danske virksomheder. Det vil Danmarks handelskontor i London lave om på.

Internationale venture-giganter ved så godt som intet om danske high-tech iværksættere.

Det er konklusionen fra det danske handelskontor i London. Her har medarbejderne igennem et par måneder foreløbig opsøgt 30 af de største britiske venture-investeringsselskaber. Formålet er at øge deres kendskab til de danske vækst- og innovationsmiljøer, som lige nu sukker efter penge.

»Vores sonderinger tyder på, at ventureselskabernes viden om danske forsknings- og udviklingsvirksomheder er meget begrænset. Danmark bliver i realiteten overset, og det er ufortjent,« siger Erik Ovesen, handelsråd ved den danske ambassade i London.

4. marts følger ambassaden initiativet op med en workshop, hvor de britiske venturefolk kan høre mere om mulighederne i Danmark og møde deres danske kolleger. Halvdelen af de 25 pladser til danske venturekapitalister er allerede optaget.

»Selv om vi har fået bekræftet, at Danmark stort set ikke findes på deres landkort, så er de britiske venturefolk parate til at høre om mulighederne i Danmark. Og de er klar til at fortælle om, hvordan man som dansk kapitalansøger kan få deres opmærksomhed,« siger Erik Ovesen.

USA er vigtigere
Lars Bruhn, formand for de danske ventureselskabers forening DVCA, betegner ambassadens offensiv over for de britiske ventureselskaber som et glimrende initiativ. Men for de danske selskaber er Storbritannien langt mindre vigtig end USA.

»Halvdelen af verdensmarkedet for software og IT ligger i USA. Inden for medicinal- og biotekprodukter står USA for 70 procent. Hvis man knytter sig tæt til en britisk venturekapitalist, kan man diskutere, hvor meget tættere man er kommet på det vigtige amerikanske marked,« siger Lars Bruhn.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen