Berlingske Business

Dansk chef for 33.000 nordmænd

Dansk chef for 33.000 nordmænd - 1
Lone Fønns Schrøder er ny formand for Aker Kværner. Billedet er fra et<br>foredrag om overskud ¿ som hun blandt andet opnår gennem sang.<br>Arkivfoto: Maria Hedegaard

Lone Fønns Schrøder blev i går bestyrelsesformand for Norges største arbejdsgiver, industrikonglomeratet Aker Kværner. Hun var tidligere komet hos A.P. Møller.

Den 43-årige danske civiløkonom og jurist Lone Fønns Schrøder påtog sig i går et af de største og sværeste jobs i norsk erhvervsliv. Hun er blevet bestyrelsesformand for landets største arbejdsgiver, industrikonglomeratet Aker Kværner, der har 33.000 medarbejdere og en omsætning på omkring 40 milliarder kroner.

Lone Schrøder forlod for et par år siden A.P. Møller, hvor hun var i 21 år - mod slutningen med titel af underdirektør og dermed den højest rangerende kvinde i hierarkiet på Esplanaden. Nu skal hun lede Aker Kværner ud af flere års problemer, først og fremmest centreret om hovedaktionæren Kjell Inge Røkkes finansielle krise.

Danske Lone Schrøder, der blandt andre tillidsposter også sidder i bestyrelsen for svenske Vattenfall, har kun været med i bestyrelsen for Aker Kværner i et års tid, men bl.a. hendes arbejde i bestyrelsen med en finansiel rekonstruktionsplan, der blev offentliggjort i sidste uge, førte til beslutningen om, at hun skal afløse Kjell Inge Røkke som formand fra tirsdag 16. marts.

I weekenden blev beslutningen rykket frem, fordi Aker Kværners topchef Helge Lund blev udpeget til topchef for Statoil. Lund gik med det samme, fordi Statoil er en stor kunde for Aker Kværner, og Kjell Inge Røkke er nu administrerende direktør, indtil den nye direktør Inge K. Hansen kan tiltræde.

»Det er et meget spændende job, jeg har påtaget mig,« siger Lone Schrøder, efter at hun i weekenden var med til at lynansætte Lunds afløser. Inge K. Hansen er forhenværende finansdirektør i netop Statoil.

God gænge
»Aker Kværner er Norges største arbejdsgiver og driver både betydelig aktivitet med forsyning til olie- og gasfelter og har en stor værftsafdeling med bl.a. det finske værft Mata. Aker Kværner arbejder over hele verden i konkurrence med foretagender som amerikanske Halliburton og schweiziske ABB,« siger Lone Schrøder.

Mens Aker Kværner oftest omtales i forbindelse med Kjell Inge Røkkes problemer, mener Lone Schrøder, at selve hans hovedaktiv er ved at være i god gænge igen, efter at det siden 2001 har kæmpet sig fri af en truende konkurs og nu har en imponerende ordrebog med kunder som stort set alle verdens førende olieselskaber: Total, Shell, BP, ConocoPhilips, Statoil, Norsk Hydro, ExxonMobil og ChevronTexaco.

I år skal en opsplitning af Aker Kværner i tre selskaber og en børsnotering af olie- og gasforretningen bringe selskabet i stand til at komme ud af en hurdle i form af en bridgefinansiering med milliardgæld.

Kæmpegevinst
»Det er en kæmpegevinst, at vi til det formål har fået ansat Inge K. Hansen, for det var mere end nogen anden ham, der stod for Statoils vellykkede børsfinansiering,« siger Lone Schrøder, der ikke er bange for at blive begravet i arbejde i den svære opgave.

»Der er stor forskel på at være operationel chef og strategisk partner. Det er vigtigt, at der er en bestyrelsesformand, der er sparringpartner og ikke bare synkron med ledelsen,« siger Lone Schrøder.

Lone Schrøder mener ikke, at Røkkes voldsomt omtalte problemer har nogen som helst betydning for hendes nye job:

»Jeg kender ikke hans privatøkonomi, og den interesserer mig ikke,« siger hun.

Hun mener heller ikke, at formandsjobbet vil blive voldsomt meget mere tidskrævende end for eksempel de mange møder i fjor om rekonstruktionsplanen. »Jeg kommer aldrig igen til at arbejde lige så meget, som jeg gjorde, da jeg var hos A.P. Møller,« siger hun med et stort smil.Læs også side 12

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen