Berlingske Business

Dansk Byggeri på vej mod ny fusion

De to største arbejdsgiverorganisationer i byggeriet indleder forhandlinger om en fusion.

Byggeriets arbejdsgivere vil samle muskelkræfterne, så de fremover kan opnå større erhvervspolitisk indflydelse og stå stærkere blandt de øvrige medlemmer i Dansk Arbejdsgiverforening (DA).

I går meddelte byggeriets to største arbejdsgiverorganisationer Dansk Byggeri og Tekniq, at de vil indlede drøftelser om en eventuel sammenlægning.

»Kampen om den erhvervspolitiske indflydelse bliver stadig større. Alle erhverv vil have deres del af samfundskagen. Vi vil også i fremtiden gerne have den del af indflydelsen, der tilkommer os. Derfor ser vi nu på mulighederne for, at vi slår os sammen,« siger Povl Christensen, formand for Dansk Byggeri. Til januar er det to år siden, at Dansk Byggeri blev dannet ved en fusion mellem Byggeriets Arbejdsgivere (BYG) og Danske Entreprenører. Povl Christensen mener, at den sammenlægning har været så vellykket, at organisationen nu er klar til at blive endnu større.

Samme vurdering lyder fra Tekniqs formand Jesper N. Hansen.

»Både Tekniq og Dansk Byggeri er resultater af sammenlægninger med få år på bagen. På kort tid har vi hver især fået skabt stærke og handlekraftige organisationer. Men fremtiden stiller endnu større krav. Derfor er tiden kommet til at tage et nyt skridt for at sikre, at vi forsat kan have den ønskede indflydelse,« siger Jesper N. Hansen.

Hvis Dansk Byggeri og Tekniq fusionerer kommer de til at repræsentere 80 procent af den danske byggebranche. Tekniq organiserer i dag 3000 el- og VVS-installationsvirksomheder med ca. 40.000 medarbejdere. Dansk Byggeri har 6000 medlemsvirksomheder med tilsammen 78.000 medarbejdere.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen