Berlingske Business

Danmark med i erhvervseliten

Amerikanske virksomheder dominerer ny liste over verdens 2.000 største virksomheder, og Danmark har ni firmaer på listen.

Ikke færre end ni danske virksomheder er med på en ny liste over verdens 2.000 største - målt på en helt ny måde.

Listen kommer fra det amerikanske erhvervsmagasin Forbes, der i forvejen bl.a. er berømt for sin årlige rangliste over verdens dollarmilliardærer.

Denne gang har Forbes listet virksomhederne på grundlag af et pointtal beregnet ud fra fire nøgletal i regnskaberne: Omsætning, resultat, aktiver og markedsværdi, og ikke færre end 51 af verdens lande har virksomheder, der er store nok til at komme med. De 2.000 virksomheder repræsenterer hele 27 brancher.

Top ti domineres af amerikanske virksomheder med gigantbanken Citigroup som nr. 1 foran General Electric, og kun britiske BP, britiske HSBC Group og japanske Toyota fra »resten af verden« maser sig frem i top ti.

Bedste danske er Danske Bank som nr. 133 og A.P. Møller-Mærsk som nr. 153 efter beregningsmetoden.

Multinationale
Forbes opmåler de 2.000 virksomheder med 64 mio. medarbejdere tilsammen til at have en imponerende samlet omsætning på 19.000 mia. dollar og indrømmer, at det er blevet sværere og sværere at sætte nationalitet på virksomhederne, så Forbes undlader at optælle, præcis hvor mange der er amerikanske.

Shell er nemlig f.eks. både britisk, hollandsk og amerikansk, DaimlerChrysler er tysk-amerikansk, og bladet ser Sony som både japansk og amerikansk, mens ingenørgiganten Schlumberger skal tælles med som både fransk og amerikansk osv.

Bladet ser selv listen som en slags kommentar til debatten om, hvorledes de industrialiserede lande og især USA i fremtiden kan konkurrere med lavtlønslande som Kina, hvor gennemsnitsindkomsten er beskedne 3.000 kr. pr. år, men noterer, at USA alligevel i 1990erne har kunnet øge beskæftigelsen med 16 mio. job.

1,5 mio. af de nye job i USA er skabt af udenlandske virksomheder, mens USA selv har skabt 2,1 mio. job uden for landets grænser.

Bladet regner på konsekvensen af, at f.eks. verdens største købmand Wal-Mart de næste fem år vil fordoble sin import fra Kina til varer for 180 mia. kr. og mener optimistisk, at det vil betyde en halv mio. nye Wal-Mart-relaterede job, men 1,8 mio. flere hjemme i USA.

Advarselslampen bliver dog tændt over USAs evne til at eksportere.

Den amerikanske eksport nåede først i år 2000 tilbage til sin rekordeksport fra 1995, hvor eksporten svarede til 11 pct. af bruttonationalproduktet, og de sidste to år er tallet faldet til ni pct.

I Schweiz er tallet 45,5 pct., i Tyskland 35 pct. og Kina er nu på 29,5 pct., og fortsætter den udvikling, kan USA ikke holde positionen som verdens førende industrination.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen