Berlingske Business

Danmark er populært skattely

Udenlandske svindlere og skatteundragere søger i stor stil mod Danmark på grund af manglende kontrol. Et flertal vil stramme lovgivningen.

Danmark er blevet et yndet mål for internationale skattekriminelle, der udnytter manglende kontrol og særlige danske beskatningsregler, skriver Berlingske Tidende.

Professionelle skatterådgivere med base i Danmark melder om kraftigt stigende interesse for at stifte danske selskaber. Eksperter fremhæver, at en del af den stigende interesse skyldes kriminelle intentioner.

- Det er mit indtryk, at Danmark er blevet en mere populær mellemstation til skatteunddragelse. Dels er det nemt at oprette selskaber, dels kontrollerer Danmark ikke i praksis, hvem der er den endelige modtager af pengene, siger Christen Amby, rådgivende skatterevisor til avisen.

Udviklingen er paradoksal, fordi der netop nu er en kraftig oprustning fra stort set alle vestlige lande mod traditionelle skattely som Schweiz, Liechtenstein og en lang række caribiske øer - en kamp som Danmark og de andre nordiske lande endda har ført an i.

Blandt politikere på Christiansborg vækker oplysningerne harme, og et flertal, som Berlingske har talt med, vil nu have skatteminister Kristian Jensen (V) til at give en redegørelse, som kan danne grundlag for strammere lovgivning og øget kontrol.

- Det er ikke i orden, og det vil jeg selvfølgelig drøfte med skatteministeren for at se, om der er initiativer, vi skal foretage os for at stoppe det, for vi vil ikke medvirke til det her, siger venstres skatteordfører Torsten Schack Pedersen.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen