Berlingske Business

Danmark bagefter med live-TV på mobiltelefoner

Nokia venter utålmodigt på etableringen af det digitale TV-sendenet i Danmark. Fuldt udbygget kan det bruges til at sende op mod 50 TV-kanaler til mobiltelefoner. »Vi venter på de danske myndigheder,« siger Nokia-direktør.

Få op til 50 TV-kanaler på mobiltefonen og se programmerne live uden download eller betaling for datatrafik.

Sådan lyder en af visionerne om mobil-TV fra Nokia, der i samarbejde med lokale TV-stationer og teleselskaber allerede er i gang med testforsøg og transmissioner af den næste generation af digital-TV (DVB-H) i Finland, Tyskland, Storbritannien og USA. Og stod det til Nokia, som har de første TV-mobiltelefoner klar, ville man frygtelig gerne også give danskerne mulighed for at se et hav af TV-stationer på mobiltelefonen.

»Perspektivet er, at eksempelvis Berlingske Business kunne lave sin egen kanal med nyheder, som så kunne sendes live i hele Danmark til de nye mobiltelefoner,« siger Olli-Pekka Lintula, direktør for Rich Media Solutions i Nokia.

I Finland sender både de statslige og kommercielle TV-stationer som YLE, MTV3 og Nelonen allerede i det nye digitale sendeformat, som transmitteres i æteren og dermed er tilgængeligt overalt, hvor sendenettet er opstillet.

I Danmark mangler opstillingen af selv den første generation af det digitale sendenet fortsat. Det sker i slutningen af næste år, men der bliver tale om en yderst skrabet model af digitalt-TV, der kun giver plads til de velkendte TV-stationer fra DR og TV 2. Og videre udbygning er ikke planlagt.

»I Finland har man valgt at etablere et parallelt digitalt TV-sendenet, der alene bruges til at sende TV i det nye komprimerede TV-format - Digital Video Broadcasting Handheld (DVB-H) - til håndholdte modtagere,« siger Olli-Pekka Lintula, der gerne så noget lignende i Danmark.

»Vi har set i andre lande, at når først det digitale TV-sendenet etableres og folk forstår mulighederne og perspektiverne, så ønsker de mere. Derfor er vi temmelig sikre på, at det nok skal komme i Danmark, men vi må vente på myndighederne,« siger Olli-Pekka Lintula, der håber på en dialog næste år.

På grund af juleferie har det ikke været muligt at få en kommentar fra kulturminister Brian Mikkelsen (K), men medieordfører for Venstre, Jens Rohde, udelukker ikke en udbygning af det digitale TV-sendenet:

»Meget vil afhænge af, hvordan det kommercielle marked stiller sig til de konditioner, der bliver budt op,« siger han og understreger, at det ikke nytter at bruge penge på udbygning af et digitalt sendenet, hvis de kommercielle aktører ikke har noget bud på nyt indhold eller ønsker det digitale net.

»Men jeg synes, man skal holde alle muligheder åbne. Og jeg kan godt se ideen i et digitalt net beregnet på TV-kanaler til mobiltelefoner. Men det kræver, at nogle aktører vil være med til at udvikle et indhold, som forbrugerne så også vil have,« siger han.«

Selv om Danmark i første omgang nøjes med at tage et enkelt digitalt sendenet i brug næste år - en såkaldt MUX med plads til omkring fire-fem TV-stationer fra DR og TV 2 - så vil der kommer adskillige flere MUX i de kommende år.

»Vi har en forventning om at få otte MUX med hver plads til adskillige landsdækkende digitale TV-kanaler,« siger Jens Rohde, der ikke tør spå om, hvornår udbygningen kommer i gang.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen