Berlingske Business
13:44Kapitalfond rejser over 80 milliarder kroner i ny fond 

Dankortudfald rammer netbutikker

Ukendte problemer giver op til et kvarters udfald på dankortforbindelsen fra netbutikker til PBS. Problemet er måske først løst efter jul. De to største banker har også haft problemer.

»Det var vel nok ærgerligt - vi prøver igen!«

Skærmtrolden Hugos optimisme fra TV 2s navnkundige program Eleva2ren smitter næppe af på netbutikkernes kunder i den travle juletid. I den seneste uge har mange ikke kunnet betale deres varer med dankort. Der har nemlig været udfald på op til 10-15 minutter på dankortforbindelsen. Problemet har ramt over 1.500 netbutikker hårdt, fordi kunderne tror, at det er netbutikken, der er nede. Det bankejede PBS, som håndterer dankorttransaktionerne, ved endnu ikke, hvad problemet skyldes, og problemet kan risikere først at blive løst efter jul.

Populært sagt er der trafikprop fra netbutikkerne til PBS i Ballerup. De krypterede forbindelser, som sender kundens dankortoplysninger videre til PBS, er ved at segne under byrden.

»Her har PBS i øjeblikket ikke tilstrækkelig kapacitet til at følge med. Man kan sammenligne det med en biografsal, hvor der er alt for mange, der forsøger at komme ind gennem døren. (...) Derfor oplever forretningerne time-outs (udfald, red.), selv om det ikke er helt nede. Vi foreslår derfor, at kunderne forsøger at gennemføre betalingen igen på et senere tidspunkt, hvis de bliver afvist,« skrev PBS ud til sine kunder om driftsforstyrrelserne sent fredag eftermiddag.

Først i løbet af en til to uger - altså efter jul - forventes problemet løst.

Netbutikker får skylden
»Det virker jo, som om det er kommet helt bag på PBS, at folk bruger dankortet til jul. Jeg får både telefoniske og skriftlige henvendelser fra kunder, der spørger, hvorfor de ikke kan benytte deres dankort på vort internetsted. Folk tror jo, at det er Peters Pris, der ikke virker, fordi de ikke får nogen servicemeddelelse fra PBS. På et par uger har vi fået omkring 30 henvendelser - og hvor tit reagerer folk egentlig? De fleste finder bare en anden netside. Men det er noget skidt, for jeg kan jo ikke skifte udbyder, når PBS har monopol,« siger Peter Andreas Dam, indehaver af Peters Pris, som lever af at sælge hårde hvidevarer over internet.

PBS forsikrer, at der arbejdes hårdt på at løse problemet.

»Der har været udfald på hverdagene i sidste uge og igen mandag, hvorimod det har kørt fornuftigt i weekenden. Nogle betalinger bliver afvist, fordi det kører så langsomt, og der er intet andet råd end at prøve igen lidt senere, for det er ikke netbutikkernes skyld,« oplyser kommunikationskonsulent Søren Winge Schierbeck fra PBS.

Imens er seks-otte teknikere fast optaget af at overvåge handelen.

Banker gik ned
Oven i PBS' problemer har både Danske Bank og Nordea haft nedbrud.

To af de normalt tre hovedcomputere, som driver Nordeas netsteder i Norden, steg tirsdag morgen af. TDC, som har serverne stående, brugte to timer på at finde og udbedre fejlen. I mellemtiden virkede kun en af de normalt tre servere, så mange netkunder blev afvist.

Selve netbankdelen kørte dog uberørt videre, hvilket ikke var tilfældet, da Danske Bank mandag formiddag for første gang måtte tage sit nødsystem i brug. Først tirsdag formiddag var banken oppe i normale omdrejninger.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen