Berlingske Business

Danish Crown i kamp mod amerikansk gigant om det polske marked

Danish Crown i kamp mod amerikansk gigant om det polske marked - 1
Danish Crown købte sig i går til en magtfuld position på det polske marked, da den danske slagterigigant købte 23 procent af aktierne i den børsnoterede virksomhed Sokolów. Arkivfoto: David Høgsholt

Verdens to største svineslagterier skal nu til at slås i Polen. Med opkøbet af en aktiepost i et polsk svineslagteri har Danish Crown foretaget sin første investering i Østeuropa. Amerikanske Smithfield bebuder hård konkurrence.

Europas største svineslagteri Danish Crown kommer nu i åben krig med Smithfield Foods. Og det er ingen novice, der møder Danish Crown med skarp konkurrence. Smithfield er verdens største svineproducent og slagterikoncern.

Slagsmålet vil foregå i Polen, hvor Danish Crown i går købte 23 procent af aktierne i den børsnoterede virksomhed Sokolów.

»Det er jo først og fremmest os, Danish Crown via Sokolów skal konkurrere med. Det er godt med konkurrence, men den bliver hård. Ingen tvivl om det. Vi står stærkt, fordi vi bliver tre og en halv gange større end Sokolów. I Animex forventer vi en omsætning tæt på 800 mio. dollar (ca. 4,9 mia. kr. red.) i indeværende regnskabsår,« siger danskeren Morten Jensen, der er administrerende direktør for selskabet Animex, der kontrolleres af Smithfield Foods.

Polen er vigtigt
Ifølge ham bliver Polen det centrale marked i EU for både landbrug og svinekødsindustri. Blandt andet fordi det har væsentlig betydning, at foderkornproduktion til svin fra det »gamle« EU i stigende grad er i færd med at flytte østpå. Polen, der er 10 gange større end Danmark, producerer 24 millioner slagtesvin mod Danmarks 23 millioner.

»Der er enorme muligheder for at øge landbrugsproduktionen i Polen,« lyder det fra Animex' administrerende direktør.

40 procent af Animiex omsætning eksporteres verden over. Sokolów er Polens næststørste kødvirksomhed på svinekød, og hos Danish Crown er formanden Niels Mikkelsen ovenud tilfreds med koncernens første strategiske opkøb i Østeuropa.

»Vi har i lang tid analyseret kødindustrien i Østeuropa. Især i Polen ser vi muligheder, fordi der er lave omkostninger, og kødindustrien står i en favorabel situation. Sokolów har klaret sig fantastisk godt i de senere år. Målet er 100 procents ejerskab sammen med vores finske partner,« siger Niels Mikkelsen.

Sammen med den finske slagterivirksomhed HK Ruokatalo, der har en 30 procents ejerandel i Sokolów, er der stiftet et joint venture, der skal overtage kontrollen med Sokolów. Dette selskab havde i 2003 en omsætning på 1,6 mia. kr. Børs- og konkurrencemyndighederne i Polen og EU mangler dog at godkende Danish Crowns opkøb.

Amerikansk modtræk
Smithfield Foods kontrollerer i dag Polens absolut største svinekødkoncern, der omsætter for en milliarder kroner mere end Sokolów og netop har foretaget et nyt vigtigt virksomhedsopkøb.

Animex/Smithfield, der på forhånd havde fået nys om danskernes forestående investeringer, overrumplede i går den europæiske slagteriindustri og aktiemarkedet med opkøbet af Polens tredjestørste kødvirksomhed. Det har hidtil været i hænderne på et spansk selskab. Animex møder Danish Crown med en krigserklæring:

Animex' omsætning steg i sidste regnskabsår 2003-04 med 76 millioner dollar til 410 millioner dollar. På to år er et underskud på knapt 120 mio. kr. vendt til et overskud på næsten 40 millioner kroner. 40 procent af omsætningen eksporteres verden over. Selskabet har været igennem en større rationalisering.

»Det har ført til en voldsom ekspansion i vores salg sidste år. Vi er blevet mere konkurrencedygtige og har fået større markedsandele i Polen. Jeg venter at Animex øger omsætningen med et par hundrede millioner dollar i år, og oven i det kommer så den nyopkøbte virksomhed,« siger den administrerende direktør, Morten Jensen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen