Berlingske Business

Daniscos guldæg skuffer

Den delvist Danisco-ejede enzymproducent Genencor har nedjusteret sine forventninger til årets indtjening. Det rykker dog næppe på salgsplanerne.

Daniscos amerikanske salgsaktiv - enzymfabrikken Genencor - har svært ved at tjene penge på trods af et voksende marked for enzymer og en lav dollarkurs. Torsdag skar Genencor sine forventninger til 2004-resultatet før skat ned med 35 millioner kroner til 189,7 millioner, og fredag indrømmede ledelsen, at dens marginer har været under pres.

Nedjusteringen kommer ubelejligt for Danisco, som efter alt at dømme har planer om at sælge Genencor og realisere de godt 3 milliarder kroner, som dets aktieandel er værd.

Aktieandelen i Genencor er et levn fra Daniscos fusion med finske Cultur i 1999. Den har i realiteten været til salg siden april, hvor beskatningsperioden på salgsgevinsten udløb. Men salget lader vente på sig, og imens går amerikanernes forretning på kerneområdet enzymer stadig dårligere, vurderer aktieanalytiker Lars Topholm fra Carnegie Bank.

»Selv om om Genencor har holdt salgsbudgetterne fra slutningen af oktober og til i torsdags, har ledelsen nedjusteret sine indtjeningsforventninger meget dramatisk. Det tyder på massive problemer på marginalerne på kerneforretningen - altså enzymer,« siger Lars Topholm.

Undren over indtjeningsfald
I en pressemeddelelse torsdag forklarede ledelsen med franskmanden Jean-Jacques Bienaimé i spidsen nedjusteringen med købet af to nye licenser til virksomhedens medicinaludvikling og en omstrukturering af virksomheden. Men de udgifter forklarer kun de 21 af de 35 millioner kroner, som Genencor nedsatte forventningerne med. Fredag var Genencors finansdirektør i krydsild hos aktieanalytikerne og indrømmede, at der var mindre gode nyheder:

»Vi har oplevet en indskrænkning af vores marginaler,« sagde en noget presset Raymond J. Land under en telekonference.

Aktieanalytikerne herhjemme er ikke enige om, hvor slemt det står til i det amerikanske datterselskab. Lars Topholm fra Carnegie undrer sig over, at Genencor har faldende indtjening på enzymer, når dollarkursen er favorabel, og konkurrenter som Novozymes har stigende overskudsgrad. I Jyske Bank er man mere positiv.

»Det er selvfølgeligt ærgerligt, at de må nedjustere, men det ændrer ikke, at Genencor har en grundlæggende god forretning,« siger aktieanalytiker Brian Børsting.

Det synes også at være holdningen blandt ejerne af de 13 procent af aktierne, der er i handlen på Nasdaq. Aktien forholder sig i ro.

Derfor er der heller ikke meget, der tyder på, at nedjusteringen får betydning for Daniscos salgsplaner for Genencor. Salgsplaner som, alle analytikere, Berlingske Business har talt med, er enige om, eksisterer.

Svært at finde en køber
Alligevel har administrerende direktør Alf Duch-Pedersens ikke indkasseret de godt 3 milliarder kroner, Genencor vurderes til. En gevinst som har været skattefri siden april. Det skyldes ifølge analytikerne flere forhold.

For det første er Danisco ikke alene om salgstankerne. Den anden store aktiemajoritet, plastgiganten Eastman Chemical Company, der ligesom Danisco sidder med 43 procent af aktierne, vil også gerne sælge. Det bringer den samlede salgssum op i nærheden af 6 milliarder kroner: Det gør det sværere at finde en køber.

For det andet har Danisco tilsyneladende ikke haft noget at bruge pengene til og risikerer overkapitalisering.

Alf Duch-Pedersen lovede således i november Daniscos aktionærer at købe aktier tilbage for en milliard kroner fra begyndelsen af det nye år. At Daniscos aktionærer forgyldes er ikke nyt. Ved generalforsamling i morgen annulleres aktier, som er købt af aktionærerne for over 360 millioner kr.

To nye salgskandidater
Siden da er der sat to andre interessante salgsskilte op på fødevareingrediensvej. Først satte tyske Degussa sine fødevareingredienser til salg, og senest har Chr. Hansen overrasket med sit salgstilbud på den profitable ingrediensdel af virksomheden.

Men spørgsmålet er, om Degussa og Chr. Hansen også er gode ingredienser i Alf Duch-Pedersens strategi.

Han står midt i integrationen af ingrediensdelen fra Rhodia, som Danisco købte i juni. Det har givet en langt bredere produktportefølje specielt inden for kulturer. Men på det marked er Chr. Hansen markedsførende. Det kan give problemer ved et eventuelt køb af Chr. Hansens fødevareingredienser, vurderer Brian Børsting

»De to virksomheder har jo et gammelt kærlighedsforhold, men efter købet af Rhodia kan et opkøb fra Danisco give problemer med såvel konkurrencemyndighederne som de negative salgssynergier, der kan opstå, når man bliver for stor,« siger Brian Børsting fra Jyske Bank.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen