Berlingske Business

Danisco under pres for nye opkøb

Danisco er under stigende pres for køb af en eller to virksomheder inden for det næste år. Ellers når koncernen ikke sit mål om en omsætning på 14 mia. kr. på fødevareingredienser i 2005.

Danisco, der er et af fondsbørsens største selskaber, får ualmindeligt travlt i de nærmeste måneder. Årsagen er, at Danisco er under stærkere og stærkere pres for at opfylde sit ambitiøse mål om en omsætning på 14 milliarder kroner på fødevareingredienser i 2005.

»Jeg vil ikke bortforklare noget som helst, men vi har ikke nået så meget, som vi gerne ville. Vores finansielle mål er stadigvæk at nå en fordobling af omsætningen på ingredienser i forhold til 2000,« siger administrerende direktør Alf Duch-Pedersen.

Han fastslår, at nye opkøb af en til to virksomheder »ligger om hjørnet«. I år ventes et salg af ingredienser på godt ni milliarder kr. mod 8,6 milliarder kroner i regnskabsåret 2002-03.

Koncernchef Alf Duch-Pedersen er en forsigtig mand, der ikke vil købe op for enhver pris. Han holder muligheden åben for en tilbagetrækningsmanøvre:

»Jeg tror stadigvæk på, at Danisco kan nå målet om en omsætning på 14 milliarder kroner i 2005 på ingredienser. Men det betyder, at der skal komme det eller de rigtige opkøb til den rigtige pris, ellers kan det ikke lade sig gøre,« siger han.

Ingen panikkøb
Danisco-chefen afviser dermed panikkøb blot for, at der skal ske noget. Selskabet har rigeligt råd til at købe op for fire milliarder kroner, siger Alf Duch-Pedersen.

Der har tidligere været spekulationer om, at britiske ICIs virksomhed Quest passede perfekt til Danisco. Prisen på Quest menes at have været omkring ni milliarder kr.

En række ingrediensvirksomheder har gennem de sidste par år været til salg, og Danisco er blevet kontaktet af flere sælgere.

I øjeblikket er prisniveauet ved at komme ned på et niveau, der efterhånden er attraktivt for Danisco.

De seneste par år har højere råvarepriser, skarpere konkurrence og ugunstige valutakurser, specielt på dollar - og dermed lavere salgspriser på ingredienser - givet Danisco problemer med at holde omsætningen. Havde dollarkursen sidste år været den samme som i 2000, var Daniscos omsætning ikke faldet.

På rette vej
Mens ingrediensindustrien på globalt plan kun vokser med et par procent på omsætningen fra kvartal til kvartal, er Daniscos organiske vækst det dobbelte. »Vores omsætning vokser pænt hver eneste måned, så vi er på rette vej. I dag har Danisco syv procent af markedet, og målet er en markedsandel på over ti procent,« siger Alf Duch-Pedersen.

Han tilføjer, at Danisco på vedensplan ønsker at være ingredienssektorens bedste og førende leverandør til fødevareindustrien.

Danisco er især interesseret i at købe op inden for produktion af farvestoffer, enzymer og kulturer.

»Dermed vil producenterne af fødevarer sende bud efter os, hver gang de skal lave et nyt produkt, fordi vi er en sikker leverandør,« siger koncernchef Alf Duch-Pedersen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen