Berlingske Business

Danisco-chef i spidsen for DSB

Bestyrelsesformand: Koncerndirektør Mogens Granborg afløser Knud Heinesen som bestyrelsesformand for DSB.

DSB får en international anerkendt erhvervsmand som ny bestyrelsesformand.

Regeringen har udpeget koncerndirektør i Danisco Mogens Granborg som afløser for Knud Heinesen, der ved årsskiftet meddelte, at han ønskede at trække sig tilbage. Knud Heinesen, der har flere ministerposter bag sig, fylder 70 år til september.

Mogens Granborg, der er 54 år, har hidtil haft sin karriere i det private erhvervsliv, siden han i 1972 blev udviklingsingeniør i FDB. Senere førte karrieren ham til en post som underdirektør i Incentive, vicedirektør i Carlsberg, direktør i De Danske Sukkerfabrikker og endelig koncerndirektør i Danisco.

Granborg er civilingeniør, men har forlænget sit visitkort med en erhvervsforskergrad og en HD i finansiering.

Hans erhvervsmæssige svendestykke er omstruktureringen af den danske sukkerindustri, så den i dag fremtræder som den bedst organiserede i Europa. Det skete ikke uden blod, sved og tårer, men alligevel på en så human måde, at Granborg stadig er højt respekteret hos dem, det gjorde ondt på.

Folk, der står ham nær, forklarer det med, at Granborg er et helt menneske. Han er mere end den kolde tekniker, der svinger kniven. Han er også manden, der kan stille sig op på en palle og holde en engageret tale til medarbejderne. Og det gør ham ondt at fyre medarbejdere. Han går langt for at finde en omplacering.

Det øvrige erhvervsliv har haft fingrene ude efter ham, og det er blevet til en række bestyrelsesposter i erhvervsvirksomheder og organisationer. Han har været bestyrelsesformand i Monberg & Thorsen og S. Dyrup og er medlem af hovedbestyrelsen i Dansk Industri og i flere af DIs udvalg.

I sin fritid rejser Mogens Granborg - passende nok for en kommende DSB-formand - meget sammen med hustruen Lise, og målet er ofte en tur til en af de internationale operaer.

joj@berlingske.dk

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen