Berlingske Business
17:43Tak for i dag

Danfoss trimmer tropperne

På den alsiske virksomhed Danfoss har 610 medarbejdere grebet chancen for at ændre livsstil. I denne og næste uge får de tal på deres vægt, fedtprocent og kondition, og så skal de dyste om at forbedre sig mest. Danfoss betaler test og præmier som et led i virksomhedens sundhedspolitik.

NORDBORG

Fysioterapeut Anne Stokholm løfter det ene øjenbryn, da de fem Danfoss-medarbejdere fra afdeling L3/små ventiler træder ind af døren og præsenterer sig som »De vandrende Pinde«.

Øjeblikke efter har hun målt to af mændene til at veje på den tunge side af 100 kilo og holdets totalvægt til at ligge over 500 kilo.

Der er noget at arbejde med, mener Anne Stokholm, der med sine 56 kilo er en slags vandrende reklame for en veltrimmet krop.

»Mine 106 kilo er med tøj,« forsvarer en af dem, Kristian Dinsen, sig. Men Anne Stokholm holder fast, for ved hjælp af sit elektroniske udstyr kan hun desuden påvise, at de to mænds fedtprocent er for høj. Nærmere 30 end de 20, den burde være.

»Min fedtprocent er 31 - men vi har også trænet til konkurrencen ved at spise godt i julen og sidde med benene oppe,« griner den 44-årige, 119 kilo tunge Bo Berdiin.

De vandrende Pinde

Nu skal piben imidlertid have en anden lyd derhjemme.

»Det er nul smør på brødet og nul rødvin - måske et enkelt glas. Og så skal jeg til at have madpakke med. Det har jeg aldrig haft, så jeg er altid storsulten, når jeg kommer hjem,« siger Bo Berdiin.

Efter en cykeltur på stedet og en efterfølgende måling af deres kondital, konstaterer de fem vandrende pinde, at de har et mægtigt potentiale. I firmakonkurrencen, som de deltager i sammen med 121 andre hold, er det jo netop forandringerne, der tæller.

Og hvis holdet »De seje sild« ellers lever op til deres navn, skulle det ikke byde på nogen særlig udfordring, hvorimod »Spæk væk« og »Fedt å æ midt« nok kan virke som en trussel.

Grin-dig-slank-møder

Derpå begiver de fem sig tilbage til afdeling L3, fast besluttede på at gøre en alvorlig indsats for at blive sundere i løbet af de kommende tre måneder, hvor Danfoss støtter deres bestræbelser ved at arrangere gå-ture, square-dance, folkedans og grin-dig-slank-møder.

Interessen for konkurrencen har været overvældende, siger Jonna Bøhlers, der er socialrådgiver og en del af Danfoss' bedriftssundhedstjeneste. Konkurrencen er etableret i et samarbejde mellem BST, træningscentret og Danfoss.

»610 eller hver tiende medarbejder har meldt sig til, og det er da flot. Det er dobbelt så mange, som vi havde forventet,« siger hun.

Det ligger i Danfoss' sundhedspolitik, at virksomheden kerer sig om medarbejdernes sundhed og trivsel. At sunde medarbejdere også er glade og effektive medarbejdere. Men der er ikke lagt op til at måle hverken effektivitet eller sygefravær før og efter konkurrencen,« forklarer hun.

Jonna Bøhlers er glad for, at Danfoss betaler de testninger, som medarbejderne skal igennem fire gange i forløbet og lader dem foregå i arbejdstiden.

»Det er da et signal at sende. Lige nu bliver der investeret en halv time i hver medarbejder,« siger hun og ser ind gennem glasruden, hvor et nyt hold får røde ansigter af at cykle.

»Det er mit indtryk, at en del sygefravær, herunder også langtidssygdom, udspringer af manglende sundhed. Nogle klager over spændinger i nakken, og andre skal undersøges for diskusprolaps, men forklaringen ligger ofte i deres overvægt. Man får da ondt, når ens arme skal række ud over et par bildæk. Vi havde en medarbejder, der var langtidssygemeldt på grund af et skinnebenssår, der ikke ville hele. Jamen, såret kunne ganske enkelt ikke nå sammen, fordi han var alt for kraftig. Han kom tilbage på arbejde, men han blev mindre og mindre fleksibel, fordi han var nødt til at arbejde siddende. Det er en ond cirkel, for han vil jo også have svært ved at finde et nyt job. Nu er han med i vores sundhedskonkurrence, så måske kan det blive et vendepunkt for ham,« siger Jonna Bøhlers.

Orker det ikke

Uden for træningslokalet går rengøringsassistent Sonja Hansen forbi med nogle dunke sæbe. Hun har ikke meldt sig til konkurrencen, selv om hun synes om ideen.

»Min mand har sukkersyge, så vi spiser temmelig sundt. Jeg laver for eksempel selv saft og syltetøj og den slags. Men jeg har helt sikkert brug for at motionere noget mere. Jeg orker det bare ikke. Min mand bliver sommetider meget dårlig, og jeg må gå hjem midt i arbejdstiden og passe ham. Jeg har nok at gøre med at få min hverdag til at hænge sammen,« siger den 58-årige Sonja Hansen.

44-årige Lone Detlefsen, der sidder ved hovedkassen, synes, det er helt fint, at Danfoss med konkurrencen opfordrer medarbejderne til at leve sundere, men heller ikke hun deltager.

»Jeg går til gymnastik, og så motionerer jeg hver mandag sammen med nogle venner. Vi går en tur på omkring ti kilometer her om vinteren og cykler om sommeren. Og så lever jeg sundt - min mand er maratonløber, så rigtig kost betyder meget for ham,« siger Lone Detlefsen.

Heller ikke Danfoss' kommunikationschef, Ole Daugbjerg, har taget konkurrencen og den hvide T-shirt med »Vægt- og konditermostaten« til sig. Projektet passer tidsmæssigt dårligt med hans arbejdsopgaver, siger han.

Men han forsikrer, at Danfoss' ledelse går varmt ind for sagen.

Socialt sammenhold

»Sådan en konkurrence skaber et socialt sammenhold, og at den oven i købet er sund, er naturligvis et ekstra gode. Hvis folk har et godt helbred, er der mindre risiko for, at de bliver syge - uden at vi dog har analyseret det nærmere,« siger han

»Selvfølgelig er det en privat sag, om man vil være i form, og grænsen for, hvor meget virksomheden kan blande sig, findes nok der, hvor den begynder at udstikke grænser for medarbejdernes privatliv. Det er der ikke tale om her, og når 610 medarbejdere har meldt sig til, er det da en godkendelse af ideen,« siger Ole Daugbjerg.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen