Berlingske Business
17:44Business Live vender tilbage tirsdag

Dandy-familien gør klar til at tygge af

Dandy skal stadig kvikke bestandig, men efter fem generationer er familien Bagger-Sørensen klar til at slippe magten.

Familien Bagger-Sørensen er efter 87 år klar til at slippe den fulde magt over Danmarks store tyggegummifabrik Dandy med hjemsted i Vejle.

»I årenes løb har vi modtaget mange tilbud, som vi har afvist. Men nu prøver vi selv at se at finde en løsning, der passer til os,« siger virksomhedens stærke mand de sidste 25 år, den 59-årige bestyrelsesformand Holger Bagger-Sørensen.

Fjerdegenerationslederen Bagger-Sørensen har holdt familieråd med bl.a. sønnerne Steen og Claus, og i årsberetningen for 2001, der netop er sendt til trykkeriet, afslører han sammen med den daglige leder, adm. direktør Lars Funder, at man er langt i planlægningen af »en radikal strukturændring«.

Ændringen er både juridisk og organisatorisk, så Dandy kan tage kampen op med verdens allerstørste i branchen - de amerikanske firmaer Wrigley og Pfizer (med mærket Trident), og ændringerne kan kun tolkes som en klar invitation til en Dandy-samarbejdspartner som f.eks. amerikanske Colgate om at købe sig ind.

Det skal nemlig være en partner, der kan hjælpe Dandy ind på ikke mindst det enorme amerikanske marked.

»Vi er for små. Ikke så meget i kapital som i størrelse, og det betyder, at der er for lidt omsætning at fordele omkostningerne på,« siger Holger Bagger-Sørensen.

Sønnerne rykker

Juridisk har familien sat generationsskiftet i gang på den måde, at Steen og Claus Bagger-Sørensen, der er henholdsvis 30 og 25 år, og begge er ansat i familieforetagendet, allerede har overtaget hver 37 pct. af aktierne. Holger Bagger-Sørensen har 16 pct. og Dandy-Fonden ejer de sidste 10 pct. af Dandy Holding A/S.

Den operation vil lette tingene, hvis det vælges at starte med en ny medejer af hele koncernen.

Samtidig har den adm. direktør Lars Funder operationelt delt op i tre divisioner, så det f.eks. også er muligt at starte et frasalg her.

Dandys tre afdelinger med henholdsvis »Egne mærker« som Stimorol og det dentale tyggegummi V6, »Private labels«, der producerer for andre som store supermarkedskæder og fra sidste år 14 nye storkunder som Colgate og endelig Fertin Pharma, der producerer medicinsk tyggegummi til f.eks. rygeafvænning.

»Det er tre meget forskellige discipliner, der er vigtige på de tre områder, selvom der naturligvis er en lille overlapning,« siger Lars Funder, der er fuldstændig enig i, at strukturændringen er nødvendig.

»Når man har et højt ambitionsniveau og dyb respekt for, hvad der skal til for at nå målene og komme op i skala til store markeder som USA, Tyskland, England osv., så er det nødvendigt,« siger han, selvom 2001-regnskabet med en omsætning på 2,2 mia. kr. klart viser, at Dandy er i fremdrift igen efter bl.a. underskud på grund af en besværlig indkørsel af en dyr ny fabrik i Rusland.

Ikke børsnotering

Det er de voldsomme udgifter til nye produktionsanlæg som fabrikken i Rusland og en netop påbegyndt ny fabrik til 350 mio. kr. i Vejle til Fertin, der sammen med branchens normalt meget store marketingomkostninger på omkring 40 pct. af omsætningen, der for alvor har sat fart i nyvurderingen af Dandys fremtid.

Der har allerede været de første sonderende forhandlinger med mulige partnere, men Holger Bagger-Sørensen og Lars Funder understreger, at der, som Funder udtrykker det, »kan gå en rum tid endnu«, før noget er besluttet. En børsnotering af Dandy har ingen interesse, siger Lars Funder.

Medicin-tyggegummi

Dandy har udviklet sig eksplosivt den sidste snes år fra oprindeligt at sælge tyggegummimærkerne Dandy (»kvikker bestandig«) og Stimorol i en række europæiske lande og i Afrika.

I Rusland er Stimorol med aggressiv markedsføring, f.eks. sponsorering af den lokale superliga i fodbold, blevet det førende mærke, og det er forholdsvis nyt, at Dandy har stor omsætning på at producere tyggegummi for andre.

Men det, der for alvor har givet Dandy mod på fremtiden, er Fertin, der sidste år voksede med 35 pct. til en omsætning på 200 mio. kr.

Fertin har bl.a. lavet rygeafvænningstyggegummi for den schweiziske medicinalgigant Novartis. Men man arbejder på, at flere andre medicinske produkter med fordel skal distribueres til indtagning som tyggegummi, og sidste år fik Fertins forretningsudviklingsafdeling i Tåstrup, hvad der kaldes »en lovende samarbejdsaftale med en stor aktør på det amerikanske marked«.

Og skal ekspansionen ske, uden at familien Bagger-Sørensen sidder på magten, så er man altså nu klar til det.

Holger Bagger-Sørensen har sammen med sine sønner tygget sig til en beslutning om, at man ikke vil begå den klassiske brøler i familieforetagender. Den som han beskriver således: »At følelserne vinder over forstanden.«

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen