Berlingske Business
17:53Tak for i dag

Dandy-ansatte har tillid til fremtiden trods salg

Dandys salg til den britiske slikgigant Cadbury Schweppes vækker lettelse blandt medarbejderne. De er sikre på, at den sødlige duft af tyggegummi også fremover vil hænge over det nordlige industrikvarter, som den har gjort i generationer.

VEJLE

»Vi sagde good morning til hinanden, da vi mødte på arbejde, men ellers er det vist ikke helt gået op for os, at vi er blevet solgt til England«.

Vita Kragh står ude i tyggegummifabrikken Dandys pakkeri og holder øje med de små lyseblå stykker tyggegummi, der samles i stribede Stimorol-pakker med 12 stykker i hver. Sådan som hun har gjort igennem 25 år.

»Jeg tror, det er en god løsning. Nu tør jeg godt tro på, at jeg kan blive her, til jeg skal pensioneres,« siger Vita Kragh, der er 57 år.

Som mange andre af de 1.000 ansatte på Dandy har hun frygtet, hvad det ville ende med. Inden for de seneste to år har medarbejderne vidst, at Dandys ledelse ledte efter en stærk partner for at kunne klare sig på et marked med stadig større butikskæder, fortæller John Friis, der er tillidsmand for Dandys 470 NNF-medlemmer.

»Flere af kollegerne har været ansat på andre virksomheder her i byen, og de har set dem blive opkøbt og efterfølgende lukket. De har været meget frustrerede,« siger John Friis.

Klump fra hjertet

Derfor var det en glæde for dem, da de torsdag eftermiddag blev inviteret ned på byens musikteater og fik endelig besked om, at Dandys tre tyggegummimærker, Stimorol, V6 og Dirol samt Dandys fabrik i Rusland, var solgt til britiske Cadbury Schweppes, men at varerne stadig vil blive produceret i Vejle.

»Nu er det, som om klumpen fra hjertet har løsnet sig. Nu tror vi på, at virksomheden fortsætter og endda udbygges i fremtiden. Vi har jo også kunnet se, at virksomheden løbende er blevet udviklet og klædt på til at skulle fortsætte. Og så længe Holger (Bagger-Sørensen, Dandys hidtidige hovedaktionær, red.) er med i spillet, kan vi være trygge. Vi ved jo, hvor han vil have, at tyggegummi bliver produceret,« siger John Friis.

Samme mening har flere indfødte vejlensere, der har tygget lokalt tyggegummi så længe, de kan huske.

En af dem er byens viceborgmester, benzinkongen Olaf Haahr, der er valgt ind på sin egen Vejle Listen. Han kalder Dandy for »den virksomhed, der betyder mest for Vejle«.

»Det er da glædeligt, at Dandy skal fortsætte og endda videreudbygges her i Vejle. Det har jeg set Cadbury Schweppes' formand citeret for, og når en englænder siger sådan noget, må man jo tro på det,« siger Olaf Haahr.

Traditioner

»Jeg forstår også godt, hvorfor det britiske firma vil satse på Dandy. Det er en god, stor virksomhed, der gennem mange år har vist sin soliditet, og hvis ansatte altid har haft ry for at passe deres arbejde. Både Cadbury og Schweppes er jo også gamle, traditionsrige firmaer, så de ved, hvad det handler om,« siger han.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen