Berlingske Business

Dæmpet Telia-premiere på 3G

Gårsdagens svenske premiere på videotelefoni rykker ikke ved de danske planer - men erfaringerne kan blive nyttige, siger dansk mobilchef.

Nordens største teleselskab, Telia Sonera, åbnede i går for videotelefoni i Sverige. Det skete i en afdæmpet stemning, og premieren rykker da heller ikke på tidsplanerne i Danmark.

Hidtil har kun selskabet »3« i Danmark og Sverige tilbudt såkaldt 3G-telefoni (af andre kaldet UMTS), som på grund af større båndbredder giver mulighed for at sende og modtage mange data, f.eks. videoklip, ligesom man med en 3G-mobiltelefon kan hente selv store dokumenter ned til sin bærbare computer.

Fem svenske kroner i minutter tager Telia for videoopkald på det nye net i dagtimerne. Men ellers gør Telia meget ud af, at 3G-telefoni bare er endnu et tilbud for mobilkunderne.

Premieren i Sverige ændrer da heller ikke på planerne i Danmark.

»Den giver os fantastiske muligheder for at trækker på erfaringerne, hvilket er en af forcerne ved at være Nordens største.

Men vi følger planen og vil dække 30 procent af den danske befolkning inden årets udgang,« lover Jesper Brøckner, administrerende direktør i Telia Mobile i Danmark.

Han understreger også, at 3G ikke er en revolution men en evolution - altså udvikling i mobiltelefonien - mod bedre ydelser og bedre produkter.

»Vi har 30 procent af det danske marked for såvel billed- som tekstbeskeder. Dermed er der ved at blive skabt en base til at tage imod det nye, og datatrafikken vokser stærkt,« siger Jesper Brøckner.

Partner snart på plads
Telia Mobile skal snart til at vælge samarbejdspartner til sin 3G-lancering i Danmark, hvor de fire selskaber med 3G-licens efter kontrakten skal i gang inden årets udgang og dække 30 procent af danskerne. Det kan, hævder analytikerne, gøres ved at sætte fire-fem master op i selve københavnsområdet.

»Det skal vi nok nå. Det giver os fleksibilitet, at vi bare skal nå 30 procent, men vi vil naturligvis gerne så hurtigt som muligt se det som en kommerciel forretning ved at dække de store byer.«

Er byer så i flertal?

»Ja, men den endelige beslutning er ikke truffet endnu, for det har gjort processen besværlig, at visse lodsejere ikke er interesseret i at have masterne stående. Men, igen, det er tjenesterne, altså indholdet, der skal drive værket, ikke teknologien,« understreger Jesper Brøckner.

Telia Soneras svenske 3G-net dækker storbyerne samt en eller flere større byer i 280 af de 290 kommuner svarende til 75 procent af landets befolkning.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen