Berlingske Business

Dårlig sommer skræmmer ikke

Sommerslutspurten vil holde tyskerne til, mener Reinar Büchtmann, presseansvarlig for Danmarks Turistråds 13 mand store kontor i Hamburg.

Ifølge Danmarks Statistik var der 16 procent færre tyske turister i juni i år. Hvilken betydning får det?

»Der er naturligvis færre overnatninger på campingpladserne, men ifølge mine tal er der faktisk syv procent flere tyskere, som har lejet feriehus i Danmark. Og de udlejningsdirektører, som jeg har talt med, siger, at august er virkelig godt booket. Faktisk har vi fra januar til maj i år haft en fremgang i antallet af tyske turister i Danmark på fire procent.«Så det dårlige vejr betyder ikke så meget?

»Juni har ikke den helt store betydning. De fleste tyskere ferierer i Danmark i juli og august, og 70 procent af alle tyske turister vælger feriehuse. Men for de 15 procent, som vælger camping, betyder det da noget. I år har det været katastrofalt dårligt vejr, men vi går stadig ud fra, at vi ender med en fremgang på et lille plus i antallet af tyske turister, når sæsonen er omme.«Hvordan påvirker den særdeles våde sommer Danmarks image som rejseland for tyskere?

»Det betyder nok ikke så meget - hvis man da ikke camperer. Mange vil gerne væk fra de høje temperaturer, hvor man ikke orker at lave noget. De søger friskt vejr, og i de danske feriehuse har de alle fornødenheder. Men maj, juni og begyndelsen af juli har da været usædvanligt trist, så måske har nogen ombestemt sig og er taget mod syd i stedet. Det bliver bare dyrt med afbestillinger og nye bookninger. Sidste år var faktisk den bedste sommer siden 2002. Nu er sommeren så begyndt igen - og meget kraftigt - så jeg tror på, at vi ender på et lille plus. Vi vil være tilfredse, hvis vi holder markedsandelene, for der er stor konkurrence fra lavprisflyselskaber og andre destinationer.«Så du tror på, at hvis bare sommeren fortsætter som nu, så indhenter I det fortabte?

»Ja. Man skal huske på, at det kun er to procent af tyskerne, der tager til Danmark. Til gengæld udgør de 35 procent af det danske marked, så det er en vigtig kundegruppe, og mange er stamgæster.«

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen