Berlingske Business
17:13Mærsk-aktier sank til bunds i rødt C20

Da husmand Thomsen fældede en tåre

Følelser: Peder Thomsen både jublede og fældede en tåre i går over fusionen mellem Landboforeningerne og husmandsforeningen. Men han erkendte også, at det ikke var helt efter bogen, da »Kinaftalen« om hans og Peter Gæmelkes fusionsplaner blev kendt, længe før familielandbrugets egne vidste noget.

VEJLE

Den 60-årige husmandsformand Peder Thomsen først jublede og rakte derefter hænderne i vejret, da sejren var i hus i går. Klokken var 11.43.

Dirigenten Thorkild Ljørring Pedersen havde netop fra talerstolen i Vingstedcentret ved Vejle, hvor 165 delegerede fra Dansk Familielandbrug var samlet, meddelt resultatet af afstemningen:

»114 stemte ja og 51 stemte nej. Fusionen er dermed vedtaget,« lød det fra dirigenten. En synligt bevæget Peder Thomsen gik to minutter senere på talerstolen.

Han famlede i begyndelsen efter ordene og fældede flere gange en tåre under sin afslutningstale til de delegerede:

»Jeg ved også godt, at der mange af vore medlemmer og ansatte, der en morgen (i foråret 2002, red.) fik morgenkaffen galt i halsen. I bagklogskabens hellige navn ville jeg have gjort det på en anden måde. Men den informationsteknologi, vi har i dag, går så stærkt, at et kvarter efter, der sker noget i Kina, så er det i Radioavisen i Danmark,« lød det fra formanden.

Mediesag

Peder Thomsen gav sin version af, hvordan det i sin tid kom ud via medierne, at han og landboforeningernes formand Peder Gæmelkes i al hemmelighed havde lagt fundamentet for en fusion af Dansk Familielandbrug og Landboforeningerne. Men han undlod at fortælle de delegerede, at det var ham selv, der en sen torsdag aften på et kinesisk hotel over et par øller lod Kina-aftalen sive over for Berlingske Tidendes udsendte. Egentlig skulle drøftelserne og hensigtserklæringen om fusionen først offentliggøres, når de to bondeledere igen var hjemme i Danmark.

Den opsigtsvækkende aftale røg efter, at Thomsen havde røbet, hvad der var i gang, ud som et telegram fra på Ritzaus Bureau og derefter kom historien i Radioavisen.

Medieomtalen satte Dansk Familielandbrug hjemme i Danmark på den anden ende, da hverken bestyrelse eller medlemmer kendte noget til deres formands planer.

»Jeg ved ikke, hvor meget risvin, de har drukket, men umiddelbart har jeg svært ved at se en sådan fusion realiseret,« lød det i dagene derefter i Fyens Stifttidende fra et bestyrelsesmedlem.

Medlemmerne var både splittede og rasende over den måde, hensigserklæringen blev lanceret på. Om det og modstanden mod fusionen samt den efterfølgende balladen sagde Peder Thomsen i går til sine egne:

»Jeg er ekstra glad ved, at flertallet af de delegerede i dag tændte på sagen, i stedet for at tænde på, at jeg dengang bar mig klodset af. Derfor er overbevist om, at det, vi har gjort i dag, er det bedste for foreningen og medlemmerne. Vi har sikret, at det vi står for, det bliver også hørt i de næste 5-10-20-30 år. Det er en historisk dag. Selv om jeg ikke er historiker, så er jeg helt sikker på, at der kommer til at stå noget i historien om det, der er sket i dag,« sagde Peder Thomsen.

bso@berlingske.dk

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen