Berlingske Business
16:58Volkswagen-aktien falder efter regnskab

Cybercity varsler overskud næste år

Cybercity varsler overskud næste år - 1

Bredbåndsselskabet Cybercity henter kunder ind i bunkevis og forventer næste år det første overskud på driften siden Klaus Riskær Pedersens salg af selskabet i 2000. Samtidig overvejer Cybercity opkøb af mindre konkurrenter.

Bredbåndsselskabet Cybercity lover både overskud næste år og benhård konkurrence på ADSL-markedet.

Efter flere år med stram styring af økonomien er Cybercity så godt kørende, at selskabet i fjerde kvartal i år og i hele 2005 får sorte tal på bundlinien. De optimistiske toner kommer fra Cybercitys selvsikre chef Henrik Clausen, der med sine egne ord har »fået orden i eget hus«.

Overskuddet næste år skal krone fire års arbejde med at vende Cybercity til at blive en driftig forretning, trods TDCs dominans på ADSL-markedet. Og en forbedret økonomi har gjort Cybercity i stand til at blive overordentlig aggressiv på priserne. Cybercity har i 2004 kørt en kampagne med lave priser på ADSL og den har virket, siger Clausen.

»Vi har øget hele vores kundebase med 25 procent i de første par måneder i år, og vi nærmer os nu 60.000 ADSL-kunder,« siger Henrik Clausen. Han forventer, at Cybercity runder en omsætning på 500 mio. kroner næste år, og fremgangen kan klares med de 235 ansatte, der i dag er i selskabet.

Massive investeringer
Henrik Clausen overtog selskabet efter den fallerede erhvervsmand Klaus Riskær Pedersen, der stiftede Cybercity i 1995. Under Henrik Clausens og den amerikanske investor Advent Internationals ledelse blev Cybercity gennem massive investeringer på over 500 millioner kroner lagt an som et rent bredbåndsselskab for private og erhvervskunder. Medarbejderstaben blev på kort tid tredoblet, men det er altså sket med styr på økonomien, hvis Clausens forudsigelser om selskabets resultater holder stik.

»Vi er etablerede nu, og vi vil de næste seks måneder køre meget aggressivt frem i markedet,« siger Henrik Clausen. På ganske få måneder har Cybercity hævet hastigheden på deres forbindelser, så en gennemsnitlig ADSL-kunde i dag har en forbindelse, der klarer over én mbit pr. sekund. Det er i den øvre ende på markedet.

Klage over TDC-gebyrer
Cybercity har lige mange privatkunder og erhvervskunder, og den strategi fastholdes.

Den forbedrede økonomi gør, at Cybercity har »råd« til at få nye kunder. For gebyrer og andre omkostninger til blandt andet TDC gør, at en ny kunde koster over 4.000 kroner at oprette, hvilket Cybercity har raset voldsomt over over for myndighederne. Der er lempelser på vej for nogle af gebyrne til TDC.

For at få flere kunder har Cybercity kig på mindre konkurrenter.

»Det vil jeg ikke afvise, hvis prisen er rigtig. Vores budget er lagt an på en vækst på 30 procent årligt frem til 2007, så vi kan nøjes med organisk vækst. Men jeg er parat til opkøb, hvis muligheden viser sig,« siger Henrik Clausen, der primært har mindre konkurrenter på erhvervsmarkedet i tankerne.

Cybercity fremlægger sit næste årsregnskab til sommer.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen