Berlingske Business
17:13Mærsk-aktier sank til bunds i rødt C20

Coca-Cola rydder op i regnskaberne

Som det første store selskab begynder sodavandsgiganten nu at medregne de populære aktieoptioner i regnskaberne. Skridtet er et forsøg på at hæve moralen i amerikansk erhvervsliv, som befinder sig i en gigantisk tillidskrise.

NEW YORK

Mens mistilliden til amerikansk erhvervsliv fortsætter med sende aktiekurserne mod havets bund, tager Coca-Cola som det første store amerikanske selskab nu et vigtigt, men kontroversielt skridt for at genoprette tilliden. Fremover vil selskabet behandle aktieoptioner til medarbejderne som en udgift, der indgår på negativsiden i selskabets regnskab.

Det lyder måske ikke vanvittigt ophidsende, men det er faktisk et stort skridt. Op gennem 1990erne har aktieoptioner udviklet sig til en af de mest populære aflønningsformer, der navnlig for ledelsens vedkommende i nogle virksomheder helt bogstaveligt kan udgøre hundredvis af millioner af dollar.

Nyt klima

I dag er optioner er gratis at udstede i den forstand, at de som den eneste aflønningsform ikke påvirker bundlinjen, selvom der reelt er tale om en udgift for selskabet, når optionshaveren indløser optionerne til spotpris.

»Vi befinder os i et nyt klima nu,« sagde Coca-Colas økonomidirektør, Gary Fayard, i et interview med Wall Street Journal.

»Der har været et smuthul i revisionen, og vi synes, at dette er det rette tidspunkt at gøre noget ved det.«

Det er et skridt, der bliver hyldet fra mange sider af det amerikanske samfund - med andre store virksomheder som en markant, tavs undtagelse.

Skidt symbol

I de seneste måneder er aktieoptioner blevet en slags symbol på alt, hvad der er galt i amerikansk erhvervsliv. En aktieoption er retten, men ikke pligten, til på et senere tidspunkt at købe et antal aktier i selskabet til en fast kurs, typisk markedskursen på optionens udstedelsestidspunkt. Hvis selskabets aktiekurs siden stiger, er det penge lige ned i lommen på optionshaveren.

Hvis kursen falder, er indehaveren ikke forpligtet til at købe.

En af ideerne bag denne aflønningsform er, at den motiverer ledelsen til at arbejde hårdt for selskabet for at få aktiekursen til at stige. Men som Enron og andre revisionsskandaler har vist, har de også motiveret ledelsen til at fuske med regnskaberne for at presse aktiekursen op.

Derfor er optionerne atter kommet i kikkerten hos amerikanske politikere. I 1993 prøvede man at gennemføre regler, der ville gøre optioner regnskabspligtige, men en massiv lobbyindsats fra erhvervslivet torpederede forsøget.

Lavere indtjening

Denne gang er klimaet et andet, og flere demokratiske politikere og den republikanske senator John McCain arbejder på at få vedtaget lovgivning, der vil gøre Coca-Colas regnskabspraksis til fast standard i erhvervslivet.

Til dato opgør kun en lille håndfuld selskaber med flyselskabet Boeing i spidsen deres aflønningsudgifter på denne måde.

Politikerne havde derfor travlt med at hylde Coca-Colas skridt som et eksempel til efterfølgelse, selvom det er uklart, i hvilken udstrækning andre selskaber føler sig inspireret.

En generel ændring af regnskabspraksis ville få stor indflydelse på amerikanske selskabers overskud. Således ville indtjeningen pr. aktie i de 500 store selskaber, der udgør S&P500-indekset falde hele ti procent. I den optionsglade teknologi-sektor ville faldet være 70 procent.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen