Berlingske Business

Chirac gemmer sig bag euroen

En borgerlig proteststorm er ved at rejse sig i Frankrig mod Jacques Chiracs uansvarlige økonomiske politik. Uden euroen ville Frankrig have devalueret mindst tre gange, mener topøkonom.

NYHEDSANALYSE

PARIS

Jacques Chirac og hans regering fylder EU-Kommissionen i Bruxelles og Frankrigs europæiske partnere med gas.

Der er absolut ingen grund til at tro, at Frankrig bliver i stand til at opfylde sine finanspolitiske forpligtelserne i EU i de kommende år. Tværtimod.

Der er nemlig stort set ingen franske økonomer, der kan se logikken i de forsikringer, som finansminister Francis Mer i mandags gav sine EU-kolleger.

De franske økonomer tror ikke på ministeren, når han siger, at underskuddet på de offentlige finanser kommer under tre pct. af BNP i 2005.

»Væksten vil kun bidrage med en begrænset stigning i de offentlige udgifter. Derfor kommer underskuddet i 2004 og 2005 stadig til at ligge tæt på fire pct.,« siger eksempelvis Christian de Boisseu, direktør for Centre d'Observation économique, til avisen Le Figaro.

I det hele taget bimler samtlige alarmklokker i den franske økonomi i en grad, så der er ved at rejse sig en borgerlig proteststorm mod den uansvarlige økonomiske politik, som præsident Chirac og hans premierminister Jean-Pierre Raffarin fører.

Underskuddet i de offentlige udgifter for 2003 blev på 4,1 pct. af BNP, det højeste i Europa.

Statens gæld i forhold til BNP er på bare et år vokset fra 58,6 til 63 pct.

Øgede lokale skatter og arbejdsmarkedsbidrag har mere end udlignet lavere indkomst- og formueskatter. Skattetrykket er vokset fra 43,8 til 43,9 fra 2002 til 2003.

Arbejdsløsheden vokser, og både social- og sundhedsudgifter buldrer i vejret.

Behov for reformer
Der er kort sagt ingen ende på ulykkerne i de økonomiske statistikker, og samtidig er den borgerlige Raffarin-regering under voldsom kritik for ikke at tage den alvorlige situation alvorligt nok.

»Lad os nu være realistiske: Uden euroen ville vores finanspolitik have tvunget os til at devaluere mindst tre gange. Frankrig kritiserer den disciplin, som Bruxelles kræver, men Frankrig gemmer sig bag euro-paraplyen,« siger Roger Fauroux, tidligere topchef i Saint-Gobain-koncernen.

»Det haster med reformer. Lad os kalde en skovl for en skovl: I stedet for at tale om at »styre udgifterne« må regeringen turde sige, at der er brug for at spænde livremmen ind,« siger Fauroux videre og efterlyser i samme åndedrag dybdegående strukturelle reformer af den offentlige administration.

Dermed er det ikke slut med kritikken fra den respekterede Fauroux, der også har en fortid som topembedsmand i statsadministrationen.

»Jean-Pierre Raffarins finanspolitik er næsten lige så uansvarlig som Pierre Mauroys i 1981,« siger han.

Den socialistiske Mauroy-regering efter venstrefløjens historiske valgsejr under Francois Mitterrand førte en så ekspansiv finanspolitik, at valutaen strømmede ud af landet, og at Frankrig måtte devaluere flere gange, inden Jacques Delors som finansminister fik stoppet vanviddet.

Men som avisen Le Figaro, der ellers er en solid Chirac-støtte, skriver i kommentar: Både den franske regering og befolkning synes at leve i den vildfarelse, at de fuldstændig har afvæbnet de »onde finansmarkeder«.

»Bedøvelse«
Det har man kun takket være euroen, fastslår avisen, som videre forklarer, at de manglende valutamæssige konsekvenser af den uansvarlige politik har ført til en slags »bedøvelse« af den franske befolkning.

En bedøvelse, som gør befolkningen endnu mindre tilbøjelig til at ville acceptere reformer.

»...Dette fører til en ubevægelighed, ja til en fra det franske samfunds side veritabel uansvarlighed, som ophidser Europa.«

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen