Berlingske Business

Chefjobbene tilhører de unge

En dygtig 40-årig er ifølge Chr. Hansen Gruppens pensionsmodne direktør Erik Sørensen til hver en tid en bedre topchef end en 60-årig. Når Erik Sørensen måske allerede i 2005 bliver pensionist, vil han kæmpe for havmiljøet.

Det er alt andet end drømmen om et nyt topjob der trækker i Erik Sørensen, når han i løbet af 2005 har overstået salget af Chr. Hansen Gruppens ingrediensdivision. Enhver tale om ti år mere som chef bliver skudt ned, nærmest inden den kommer i gang. Ifølge Erik Sørensen bør chefjobbene tilhøre de yngre generationer.

»Jeg skal ikke have et nyt chefjob. Jeg tror fuldt og fast på, at fremtiden tilhører de 40-årige og dem i 40erne. For dem er erfaring ikke så stor en ballast, som den er for folk som mig over 60 år. Verden har forandret sig totalt. Mange af de erfaringer, man har med som 60-årig, er overhovedet ikke brugbare længere,« siger Erik Sørensen.

Så længe man hver dag kan lære og forny sig selv, så er man ifølge Erik Sørensen egnet som øverste leder for en virksomhed.

»Ellers bliver man overhalet«.

»Det eneste, man kan bruge sine erfaringer på, er mennesker, for de har ikke forandret sig de sidste 2.000 år. Men vilkårene og den nye dynamik i verden og i international business kan du ikke bruge din erfaring til at håndtere«.

Tror du ikke, at der er mange erhvervsaktive i 50- eller 60erne, der bliver kede af at høre det?

»Måske. Men en dygtig 40-årig er efter min opfattelse langt bedre som administrerende direktør end en 50-60-årig. Da jeg var 40, var jeg langt mere fandenivoldsk, end jeg er i dag. Indstillingen til risici ændrer sig, jo ældre man bliver. Det har jeg erkendt med mig selv«.

Et nyt liv
Erik Sørensen fyldte 60 i sommer. Chr. Hansens pensionsalder er 62. Men meget tyder på, at Erik Sørensen kommer til at gå på pension, inden han bliver så gammel, for han vil bruge salget af ingrediensselskabet som sin personlige exit.

»Jeg går, når der er ryddet op efter salget. Om det bliver et halvt eller trekvart år før min 62 års fødselsdag, er der ingen, der ved. Men når mit job er færdigt, så går jeg højst et sekund senere«.

Erik Sørensen glæder sig til det nye liv, der venter ham. Han vil være miljøaktivist og gøre handling ud af sine holdninger om havmiljøet.

»Jeg har sejlet hele mit liv og set, hvad der sker med havene verden over. Der er masser af problemer: De nye dybhavstrawlere ødelægger hvert år et areal, der svarer til Europa. I Indonesien bliver koralrevene ødelagt af guldminer, der udleder kviksølv og arsen direkte i havet. Prøv at se på gennemsnitsstørrelsen af de fisk, der fanges i dag på grund af det uhyrlige rovfiskeri. Der er behov for nogen, der vil gøre en indsats«.

Skal du så sejle gummibåd for Greenpeace?

»Nej. Jeg vil arbejde for Oceana, en organisation under FN, som arbejder meget seriøst på baggrund af forskning. Men også aktivistisk. Greenpeace er imod GMO (genmodificerede fødevarer, red.), som jeg betragter som verdens frelse. Derfor vil jeg ikke have noget med dem at gøre«.

Skal du ud at stå og fryse med et banner foran storindustriens hovedkvarterer?

»Hvis ikke ord, rapporter og anden opmærksomhed får politikere og befolkninger op at stå, så ja. Men du vil ikke se mig kravle op i skorstene. Først og fremmest vil jeg være intellektuel aktivist«.www.oceana.org

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen