Berlingske Business
07:17Mærsk vil spare milliarder på digitalt projekt

Chefer kritiserer markedets straf

Voldsomme børskriser udløses ofte af faktorer, som er uden langsigtet relevans for virksomhederne i centrum af begivenhederne. Topchefer advarer mod overfortolkning af deres kvartalsregnskaber. Enkelte kritiserer direkte fondsbørsens spilleregler.

Baggrund

21. august 2002: Danske Bank aflægger halvårsregnskab. Peter Straarup, Danske Banks ordførende direktør, præsenterer et resultat, som han med vanlig underbetoning betegner som »ganske pænt«.

Dagen efter styrtdykker aktiekursen. Med Straarup som måbende tilskuer.

»Jeg forstår ikke altid aktiemarkedet. Derfor vil jeg ikke gøre mig klog på, hvorfor den falder,« sagde den lettere irriterede bankdirektør til Berlingske Tidende.

Markedets svar var kort og kontant, men baseret på en logik, som bankdirektøren havde svært ved at greje: Danske Bank plejer nemlig at overraske positivt, men den ekstra bonus var denne gang udeblevet. Derfor blev bankens aktiekurs sendt på en nedtur i fondsbørsens ballongynger, fordi markedet havde regnet med en belønning, som banken aldrig havde lovet.

Flere danske børsnoterede selskaber har i løbet af 2002 ligesom Danske Bank oplevet op- eller nedture så voldsomme, at de er svære at forklare.

I mange danske topchefers øjne er eksemplet et billede på et umodent aktiemarked, som handler på kortsigtede oplysninger, der ikke siger noget om de børsnoterede selskabers langsigtede muligheder. Men markedet går ikke af vejen for et drama, som giver basis for hurtige handler og omsætning.

Flere danske topchefer opfordrer af samme grund til et opgør mod fondsbørsens henstillinger om aflevering af kvartårlige redegørelser.

Det sker, alt imens et amerikansk oprør allerede er i fuld gang med Douglas Daft, bestyrelsesformand for Coca-Cola, som foregangsmand. Den multinationale koncern nægter at lade sine kvartalsregnskaber indeholde en redegørelse for de økonomiske udsigter for de næste 91 dage, da det ifølge formanden fjerner aktiemarkedets fokus på selskabernes reelle værdier og samtidig kaster virksomhedslederne ud på en uheldig zig-zag kurs.

I den internationale erhvervsdebat tolkes Coca-Colas manøvre som et opgør med Wall Street-analytikernes »besættelse af kortsigtede resultater«, som finansavisen Financial Times formulerede det for nylig.

I Danmark oplyser selskaber som TDC, Novo Nordisk, Neurosearch, Bavarian Nordic, Lundbeck, Carlsberg, Danisco og Chr. Hansen, at de selv mener at have fundet en balance for håndteringen af offentliggørelsen af deres egne regnskaber.

Uforståelig

Men flere af selskabernes topchefer fortæller samtidig, hvordan de fra tid til anden oplever en markedsreaktion, som de finder uforståelig.

»Da vi offentliggjorde et - syntes vi selv - pragtfuldt resultat og en rimelig prognose i februar 2000, tabte vi 32 pct. på markedet i løbet af to dage. Det var første gang vi gav forventninger til fremtiden. Det må man bare leve med,« siger TDCs adm. direktør Henning Dyremose.

Han oplyser, at teleselskabet meget bevidst har valgt sin egen model for kvartalsregnskaber. TDC giver i november det første skøn for næste år for hele koncernen, og først i forbindelse med aflæggelse af helårsregnskab for det foregående år giver selskabet sit skøn fordelt på de seks selskabsdivisioner. Samtidig afholder TDC sig fra at spå langt ud i fremtiden, da grundlaget er alt for usikkert, mener Dyremose.

»Mange har kritiseret os for ikke at give oplysninger to, tre eller fire år ud i fremtiden, men det har vi afvist. Der er der for mange foranderligheder til, at en sådan horisont er relevant for os. På den måde må hvert eneste selskab vælge den model, som de synes er rigtigst for dem,« siger han.

Dilemma

Erik Sørensen, adm. direktør i Chr. Hansen mener, at retningslinjerne for rapportering indeholder et fundamentalt problem. Direktøren påpeger, at virksomheder kan blive fanget i en situation, hvor de bliver straffet, uanset hvad de gør.

»Der er en voldsom konfliktmulighed mellem ledelsen, som har det lange perspektiv, og så det kortsigtede perspektiv hos aktiemarkedets aktører. Vi kan ikke begynde at drive virksomheden kortsigtet, men så længe der er den kortsigtede reaktion i markedet på tingene, tvinger man ledelsen til at være ultraforsigtige i sine udtalelser. Det er problematisk og et voldsomt pres for den enkelte virksomhed,« siger Erik Sørensen.

Asger Aamund, bestyrelsesformand for de børsnoterede selskaber Neurosearch og Bavarian Nordic, efterlyser sammen med Daniscos adm. direktør Alf Duch-Pedersen og Chr. Hansens Erik Sørensen en større eftertænksomhed hos både markedet og hos fondsbørsen, som udstikker spillereglerne for aktiehandelen.

Aamund henviser til, at alle børsnoterede selskaber i forvejen er pålagt at rapportere alle »triumfer og katastrofer« til fondsbørsen. Derfor mener han, at der må være grænser for, hvor langt virksomhederne skal strække sig over for markedets krav om åbenhed.

»Kvartalsrapporteringen er blot til for at skabe bevægelse på børsen. De eneste, der har glæde af det, er aktiehandlerne, som hele tiden vil have dramatik. Hvis der er drama, så sker der et ryk i aktierne, og så tjener de penge.«

Ingen ro

Asger Aamund ville gerne nøjes med en halvårsrapportering.

»Vi vil gerne rapportere på naturlige tidspunkter, men vi vil ikke lyne ned og lade os være totalt gennemsigtige på alle tidspunkter, for det giver os ikke ro til at drive forretningen. Der er livlig debat om åbenhed, men der er brug for en modbølge, som ville kunne tillade én at sige, at man skal have tid til at passe sin forretning uden at blive skældt ud for at ville tilbageholde information.«

Også hos en af dansk erhvervslivs frontkæmpere for åbenhed og shareholder value, medicinalgiganten Novo Nordisk, advarer man mod et kortsigtet fokus hos virksomhedsledelserne, og Novo har derfor fundet sin egen opskrift på, hvordan selskabet bevarer det lange lys tændt, oplyser finansdirektør Jesper Brandgaard fra Novo Nordisk A/S.

»Der er fornuft i ikke at blive nærsynet på den korte horisont, og af samme grund er det Novo Nordisks politik at kommentere helåret og ikke de enkelte kvartaler. Kombineret med udmeldinger om nogle langsigtede fiansielle mål, mener vi, det er en god løsning,« siger han.

Selv har Novo Nordisk i årets løb oplevet kursudsving, som har været større end normalt. I foråret måtte selskabet i kvartalsrapporten for første gang i mere end syv år melde om en nedjustering af sine oprindelige forventninger til året. Meldingen førte øjeblikkeligt til markante kursfald, men efter 20 år som børsnoteret i New York gør medicinalkoncernen sig ingen forestillinger om, at markedets reaktioner bliver mindre dramatiske.

»Novo Nordisk har i 30 kvartaler i træk enten fastholdt vores vurderinger for den kommende periode eller forøget dem. På det punkt oplevede vi så i løbet af i år at måtte sige, at overskuddet bliver mindre, end vi troede. Det fører til en rationel reaktion i markedet, og det synes vi i og for sig ikke er et problem. Man bliver nødt til at leve med at markedet reagerer, hver gang der kommer ny information. Det er nu engang en konsekvens af at være børsnoteret selskab,« siger Jesper Brandgaard.

Bo Knudsen, formand for Den Danske Finansanalytikerforening, oplyser, at debatten om regnskabsaflæggelserne optager markedet meget.

»Den amerikanske debat viser, at det er oplagt at diskutere vilkårene omkring rapporteringen for danske virksomheder,« siger han.

Analytikerformanden betegner det som et åbent spørgsmål, om de nuværende retningslinier er den rigtige model for danske virksomheder.

»Personligt tror jeg ikke, at hverken Warren Buffets selskaber eller Coca-Colas troværdighed vil lide under deres beslutning,« siger han.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen