Berlingske Business

Chefens 100 sidste timer

Chefens 100  sidste timer - 1
»Topchefer skal lære også at holde sig væk fra medierne. Gå kun på, når man vitterlig har noget at sige. Ellers bliver man utroværdig, og når et dårligt resultat pludselig viser sig, så vendes medie-populariteten til en personlig medie-storm,« siger Leslie Gaines-Ross. Foto: Jens Astrup.

Genmæle Erhvervslivets topchefer, der beriger sig med eksorbitante lønninger og aktieordninger, er en uddøende race, hvis vi accepterer, at en chef må begå fejl. Nu må der tænkes langsigtet i ledelsesstolen, mener den amerikanske management-forfatter Leslie Gaines-Ross.

Lå der en lille note på bordet, da du tiltrådte som chef?

Eller lå der ligefrem et langt brev?

Uanset formen eller længden, så bør du som ny chef i en virksomhed, division eller afdeling, ikke fordømme din forgænger.

Derfor bør du læse din forgængers tre, ti eller 100 gode forklaringer på hvorfor vedkommende gjorde, som tilfældet nu var. For risikoen for, at afløseren også mislykkes er - mere end nogensinde - tilstede.

Det mener den amerikanske management-forfatter Leslie Gaines-Ross, der senest har skrevet bogen »CEO Capital«, der fortæller om den værdi, chefen rummer.

»Det er næsten helt sikkert, at en ny chef ikke er enig med forgængeren.

Det er jo som oftest også derfor, der er kommet en ny chef. Men det er, efter min mening, forfejlet blot at ignorere forfængerens dispositioner, uanset om vedkommendes resultat var dårligt.

Der er mange, også gode, forklaringer på hvorfor chefen traf de beslutninger.«

Leslie Gaines-Ross er analysedirektør i det internationale PR-firma Burson-Marsteller, og Berlingske Tidende traf hende, da hun var gæstetaler på et ledelsesseminar i København.

Langsigtet ledelse
»I sportens verden griber man meget ofte til 'skift-promte-træneren-ud'-tricket, når målene, scoringer og resultaterne udebliver.

Det er en af mange årsager til, at sportstrænere får en høj løn. De ved, at dagens succes lynhurtigt glemmes, når målene udebliver, og fyresedlen derfor rykker nærmere.

Jeg skal ikke forholde mig til, om det er godt eller skidt; men der er mange genkendelige træk fra den holdning, der nu har bredt sig til erhvervslivet, og det er imidlertid en meget uheldig udvikling. Ledelse må nemlig ikke være kortsigtet.«

Leslie Gaines-Ross har ikke et ærinde i at bortforklare eller undskylde skandalerne omkring Enron, Arthur Andersen, Tyco, WorldCom - eller vor næsten lokale Skandia-affære.

»Det berører mig dybt, at almindelige amerikanere har mistet deres pensionsopsparinger i forlængelse af disse virksomheders sammenbrud. Det er utilstedeligt.

Men i Burson-Marsteller har vi lavet en meget omfangsrig undesøgelse, henover mange år, der viser, at den administrerende direktør bliver stadigt bedre uddannet, bedre til at kommunikere, bedre til at lede, bedre til at tækkes alle typer interessenter og i det hele taget er en fænomenal god leder. Det er et faktum.«

Ledelses-is i maven
Hvis vore ledere er så gode, som Leslie Gaines-Ross fortæller, hvorfor er deres ry så, i visse sammenhænge, så dårligt?

»Det skyldes væsentligst grådighed hos aktionærerne, og fordi lederne ikke har integritet nok. De tør ikke stod imod.

I de seneste år har der ikke været accept for udeblevne resultater. Alle er utålmodige.

Og på grund af teknologiens udbredelse og den hurtige spredning af information, er nyheder om virksomheden - og dermed den administrerende direktør - tilgængelige 24 timer i døgnet i alle årets dage.

Man kan ikke gemme sig.

Læg dertil kravet om konstant gode resultater.

For børsnoterende virksomheder i USA, er fem kvartaler med dårlige resultater lig med en fyring af den administrerende direktør. Det viser vores undersøgelse,« siger Leslie Gaines-Ross.

Ledelses-medicinen
»Hvad husker man ABBs Percy Barnevik for? Jo, at han ragede mere end rigeligt til sig af pensionsmidler og gyldent håndtryk.

Det er forkasteligt, det kan vi hurtigt blive enige om, men hvad med hans resultater i ABB?

Han skabte altså et globalt powerhouse af fusionen mellem Asea og Brown Boveri, og det har tusindvis af mennesker og medarbejdere tjent godt på i årevis. Han gjorde det ledelsesmæssigt fremragende.

Men hans eftermæle er skidt.«

Leslie Gaines-Ross mener, at vi må se mere holistisk på vore topchefer.

»Man skal ikke kun dømme mennesker, og topchefer er altså mennesker, skal man lige huske, efter deres seneste fiasko. Man skal se samlet på deres resultater. Og generelt skal vi acceptere langsigtet ledelse. Det tror jeg, der er forståelse for i virksomhedernes bestyrelse, for det er en tendens, at bestyrelserne nu sammensættes mere bredt og har fokus på langsigtede strategier.

Så trods skandalerne, trods den personlige berigelse fra en lang række topchefer i USA og Europa - og Skandinavien - så er det også en tendens, at ærlighed, arbejdsomhed, ydmyghed og langsigtet ledelse, er rykket ind i direktionen.

Nu venter vi blot på at se om det bliver virkelighed. Alt andet lige er jeg mere optimist nu end for to år siden, da vi gik i gang med undersøgelsen om hvilken værdi toplederen har,« siger Leslie Gaines-Ross.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen