Berlingske Business
12:03Hov! Italiens største bank udsendte regnskab ved en fejl

Castrol og Tiscali i bitter net-strid

Hos teleselskabet Tiscali sidder man i dag rystede tilbage. Oliefirmaet Castrol A/S erkender at have kopieret dele af Tiscalis danske hjemmeside. Sagsøg os, siger oliefirmaet til Tiscali.

Tiscalis danske hjemmeside er kopieret af det internationale oliefirma Castrols danske afdeling.

Det opdager Tiscali ved et tilfælde. Men selv om Castrol både undskylder og erkender tyveriet, så nægter selskabet at betale de 50.000 kroner, som det ifølge Tiscali minimum har kostet at producere siden. I stedet henviser Castrol til, at Tiscali kan føre sag mod Castrol.

»Det er en ufattelig sag, for den viser, at det stort set er gratis at stjæle en virksomheds hjemmeside på nettet,« siger Claus Sølvsteen, chefredaktør hos Tiscali i Danmark.

Sagen begynder med, at en Tiscali-medarbejder ved et tilfælde opdager, at Tiscalis danske hjemmeside og Castrols danske side ligner hinanden til forveksling. Det vækker mistanken, og da programmører fra Tiscali derefter gennemgår kildekoden bag Castrols side og sammenligner den med koden bag Tiscalis, så fremgår det sort på hvidt, at Castrol har stjålet siden fra ende til anden. Medarbejderen kontakter straks Tiscalis danske ledelse, der henvender sig til Castrol.

»Castrol siger, at de beklager sagen og er meget flove over det. De siger, at de har fået siden produceret »ude i byen« af et web-firma, og at det derfor ikke er Castrols problem,« siger Claus Sølvsteen fra Tiscali.

Den forklaring godtager Tiscali ikke og kræver erstatning af Castrol.

»Når Castrol publicerer hælervarer, så må de stå ved det,« mener Claus Sølvsteen. Tiscali kræver 50.000 kroner i erstatning for de tre uger, det har taget at producere Tiscali-siden. Men efter Castrol har ladet en advokat vurdere sagen, så melder de ud, at de højst vil give 10.000 kroner for tyveriet. Det afviser Tiscali, men efter at have talt med deres advokat er Tiscali dybt forbløffede. Advokaten hævder, at Tiscali højst kan få 15.000 kroner i retten, og derfor vil Tiscali formentlig ikke føre sagen videre.

Hos Castrol fortæller man Tiscali, at man ikke kan finde den web-designer, som har lavet siden. Men at det i øvrigt er et internt problem, siger Castrol.

»Vores website er materiale, som vi har fået fra en underleverandør, og vi mener, at vi har handlet i god tro,« siger salg- og marketingdirektør Jan Walsøe fra Castrol i Danmark.

»Er der noget i det materiale, som ikke er korrekt, så må vi klare den sag med underleverandøren,« siger han.

Men I kan tilsyneladende ikke finde den underleverandør længere?

»Vi ønsker ikke at kommentere denne sag yderligere,« siger Jan Walsøe, og dermed vil han heller ikke ind på sagen i forhold til Tiscali.

Hos advokatfirmaet Bender.dk, der er specialister i IT-ret, ser man flere af den slags sager.

»Lov om ophavsret beskytter en hjemmesides indhold, både visuelt og hvad angår den kode, der ligger bag, så det er grov misligholdelse af den aftale med web-udvikleren, som en virksomhed har, når sådan noget sker,« siger advokat Peter Lind Nielsen. Men han kalder den type sager for vanskelige for virksomhederne, for de har sjældent skyggen af en chance for at vide, om en webside, som de bestiller, er kopieret.

»Men det er ikke gratis at stjæle en webside. Først og fremmest skal man betale vederlag og erstatning, dertil har man udgifter til at få den ændret, og endelig er der den badwill, det giver, når det sker,« siger Peter Lind Nielsen. For det er dårlig stil at kopiere andres hjemmesider. Han mener, at moralen blandt web-udviklere generelt er høj, selv om nogle firmaer skal have pointeret, hvad lov om ophavsret siger.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen