Berlingske Business

Carnegie bedst til børsanalyser igen

Tæt løb i kampen om at være Danmarks bedste børsmægler. Gudme Raaschou har høj stjerne blandt selskaber uden for KFX

For femte år i træk er investeringsbanken Carnegie kåret som Danmarks bedste børsmægler, men konkurrencen er knivskarp.

Det viser den årlige børsmæglerundersøgelse fra Dansk Investor Relations Forening, som har bedt de børsnoterede selskaber svare på, hvem de mener fortjener titlen. Børsmæglerne bliver bedømt på såvel antal selskaber, de dækker, som intensiteten og kvaliteten af deres dækning.

Samlet set fastholder Carnegie sin topposition, mens Alfred Berg er rykket fra fjerdepladsen sidste år til andenpladsen i år. Enskilda Securities bibeholder sin tredjeplads, men scorer rent faktisk topkarakterer på både intensitet og kvalitet. Alene den kendsgerning, at Enskilda kun dækker 23 børsnoterede selskaber mod Carnegies 32 og Alfred Bergs 31, betyder, at selskabet henvises til tredjepladsen.

Undersøgelsen viser klart, at investeringsbankerne i meget høj grad fokuserer deres indsats på de tyve selskaber i Fondsbørsens KFX-indeks. Det er også her, langt den overvejende del af aktieomsætningen på Københavns Fondsbørs ligger. Selskaberne i MidCap+ og SmallCap+ indeksene har med få undtagelser svært ved at tiltrække sig børsanalytikernes opmærksomhed.

En af de investeringsbanker, der har gjort mest ud af de mindre selskaber, er Gudme Raaschou, som da også får den suverænt bedste placering, når de børsnoterede selskaber uden for KFX skal pege på deres favoritter blandt børsmæglerne.

I den samlede konkurrence avancerede Gudme Raaschou i år fra syvende til femtepladsen, og investeringsbanken står med gode kort på hånden til et yderligere avancement, når undersøgelsen gennemføres næste gang: Fra den 1. januar i år er Gudme Raaschou begyndt at dække en række af KFX-selskaberne.

I alt omfatter investor relations foreningens undersøgelse 53 navngivne børsmæglere. 43 af de noterede selskaber på Fondsbørsen har deltaget i undersøgelsen, der blev gennemført i sidste måned.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen