Berlingske Business

Carlsbergs specielle tyske aftale

Carlsbergs specielle tyske aftale - 1

Selv om det umiddelbart ser ud som om, at Carlsberg investerer otte mia. kr. i tyske Holsten, er der reelt tale om en meget mindre handel. Det tyske bryggeri Bitburger får en stor luns.

Selv om tirsdagens bryggerihandel mellem Carlsberg og Holsten Brauerei, Tysklands næststørste bryggerigruppe, umiddelbart lød som en stor handel til en værdi af otte mia. kr., er handelen imidlertid ikke en gang halvt så stor.

Det skyldes, at der sad en tredjepart med ved forhandlingsbordet. Det er bryggerigruppen Bitburger. Det specielle ved den overraskende aftale er, at Carlsberg og Holsten har indgået en bindende aftale om at sælge to af Holstens bryggerier til Bitburger Group for 3,5 mia. kr. Derudover har Carlsberg sikret sig, at Holstens mineralvandsselskaber kan frasælges for 1,2 mia. kr.

Tilbage har Carlsberg kerneaktiviteterne i Holsten, som vil gøre Carlsberg til Tysklands femtestørste bryggerigruppe. Der skal nu med Carlsbergs indrykning i Nordtyskland sættes skub i den skrantende indtjening i Holsten.

Holsten havde sidste år en tilbagegang i omsætningen på omkring 20 procent. Årsagen var både et faldende forbrug og fiasko med lanceringen af dåseøl.

Værdien af de købte aktiver i Holsten, som Carlsberg reelt overtager, sætter Carlsberg til 3,3 mia. kr. Så selv om det umiddelbart ser ud som om, at den den danske bryggerikoncern investerer otte mia. kr. er der ikke tale om noget kæmpekøb.

Stort distributionsnet
»Vi køber halvdelen af Holsten. I praksis har vi allerede kontrollen over selskabet,« siger Nils Smedegaard Andersen, koncernchef i Carlsberg.

Når handelen endelig falder på plads, overtager Carlsberg Holsten i april. Indtil aftalen er ført ud i livet, er Holsten Brauerei stadig Tysklands næststørste bryggerigruppe.

Holstens veludbyggede distributions- og salgsnet gør, at Carlsberg venter, at salget af Carlsberg og Tuborg øges i Tyskland. Samtidig ventes salget af Holsten på det globale marked - ikke mindst på det britiske marked - at stige, fordi Holsten kan sælges gennem Carlsbergs netværk.

Carlsberg kommer i øvrigt ud i hård konkurrence med de mange bryggerier i Tyskland. Ølsalget i Tyskland faldt sidste år fra 121 liter pr. indbygger til omkring 100 liter pr. indbygger. Carlsberg vurderer dog, at der er gode muligheder for vækst i Nordtyskland, hvor Carlsberg nu bliver størst.

»Vi ønsker at ekspandere i markeder, hvor der er muligheder for at vokse. Det er Tyskland, de baltiske lande og Asien,« siger koncernchef Nils Smedegaard Andersen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen