Berlingske Business

Carlsberg ude af Harboe

Carlsberg A/S har solgt sin ejerandel på 29 procent i Harboes Bryggeri A/S for 252 millioner kroner. Dermed er Carlsberg ikke længere aktionær i det vestsjællandske bryggeri. Salget bliver begrundet med, at koncernen vil øge sin finansielle fleksibilitet.

Konkurrencestyrelsen har ved flere lejligheder opfordret Carlsberg til at

sælge sin aktiepost i Harboe.

Carlsberg har siden 1980 været aktionær i Harboe, hvor aktiekøbet kom som en opfordring fra Harboe-familien, som ønskede Carlsbergs hjælp til at gennemføre et generationsskifte. Til gengæld fik Carlsberg en plads i bestyrelsen. Da Harboe Bryggeriet blev børsnoteret i 1989, opstod der gnidninger mellem Carlsberg og familien. Striden endte med, at Carlsberg trak sig fra bestyrelsen.

Med salget af Harboe-aktierne ejer Carlsberg ikke længere aktier i danske bryggerier.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen