Berlingske Business

Carlsberg på nyt opkøbstogt i Kina

Carlsberg på nyt opkøbstogt i Kina - 1
Nils Smedegaard Andersen: »Vi kigger på bryggerier i forskellige provinser i Kina. Ser vi en mulighed for at komme ind og få en ledende position på markedet, er vi interesserede.« <br>Arkivfoto: Claus Bjørn Larsen

Carlsberg har indledt forhandlinger om at købe sit sjette bryggeri i Kina. Carlsberg har dog slet ingen planer om at komme op på siden af de tre førende internationale bryggerier SABMiller, Interbrew og Anheuser-Busch i Kina, der satser meget mere.

Carlsberg gør nu et nyt forsøg på en beskeden, men målrettet ekspansion i et afgrænset geografisk område af Kina, der er verdens største ølmarked.

Den danske bryggerikoncern har indledt forhandlinger med børsnoterede Lanzhou Huanghe Group om at købe en andel af selskabets bryggeri i den vestkinesiske provins Gansu.

Ifølge de internationale nyhedsbureauer er de samlede investeringer på op mod 370 mio. kr.

»Vi er interesseret i et samarbejde. Men vi har slet ikke fundet den endelige samarbejdsform endnu. Heller ikke investeringens størrelse er forhandlet på plads,« siger Carlsbergs topchef Nils Smedegaard Andersen fra Carlsberg.

I 2003 solgte det kinesiske bryggeri, der har en markedsandel i Gansu provinsen på 43 procent, en mio. hektoliter øl. Det svarer til en femtedel af det danske forbrug. I modsætning til de store internationale bryggerier, der i disse år satser meget mere end Carlsberg på at trænge mere ind i Kina, arbejder Carlsberg ud fra filosofien, at småt er godt, bare det giver penge.

Konkurrenterne går efter at opbygge stærke positioner i Kina, mens Carlsbergs mål er at få ledende positioner i geografisk afgrænsede områder i Kina.

Carlsberg i Tibet
De tre største internationale bryggerier i Kina er belgiske Interbrew, sydafrikansk-amerikanske SABMiller og amerikanske Anheuser-Busch. »Vi er meget små i Kina,« erkender Nils Smedegaard Andersen.

Carlsberg ejer i dag helt eller delvist fem andre bryggerier. Carlsberg har købt op i Tibet, hvor selskabet i kompagniskab med den danske fond Industrialiseringsfonden for Udviklingslandene først på året købte 50 procent af det tibetanske bryggeri. Desuden har Carlsberg fuld kontrol over to bryggerier i provinsen Yunnan i Sydkina nord for grænserne til Thailand og Burma samt fuld kontrol over et bryggeri i Guandong nær storbyen Hong-Kong.

Den danske koncern ejer også 25 procent af et bryggeri i Shanghai sammen med Kinas førende bryggeri, Tsingtao. Anheuser-Busch har en betydelig minoritetsaktiepost af aktierne i Tsingtao-koncernen.

Kigger på andre
»Aktieposten i bryggeriet i Shanghai er strategisk set den mindst vigtige for os. Det er det eneste af vores fem bryggerier, vi ikke kontrollerer,« siger adm. direktør Nils Smedegaard Andersen.

I ønsker ikke at komme op på siden af de store internationale bryggeriselskaber?

»Det har vi slet ingen planer om. Carlsbergs strategi er at få ledende positioner i geografisk afgrænsede områder,« siger Nils Smedegaard Andersen. Vi er nummer et i Yunnan og Tibet.«

Tibet er det noget særligt, når det gælder øl- og bryggeribranchen?

»Det er et lille land, hvad det angår. Det er jo også et faktum, at Danmark er mindre end USA.«

Hvad har I af planer i Kina?

»Vi kigger på bryggerier i forskellige provinser. Ser vi muligheder for at komme ind og få en ledende position på markedet, er vi interesserede,« siger koncernchef i Carlsberg, Nils Smedegaard Andersen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen